Dag 1 & 2: Naar het eindpunt

Twee dagen over de snelweg dokkeren, in de file staan en de weg zoeken naar het hol van Dominique in Frankrijk, dat doet iets met 8 mannen. Gelukkig leek het weer nergens naar want de goesting om op twee wielen over te schakelen steeg met de kilometer. Omwille van de relaxe vertrektijden en files in Parijs werd het diner pas elegant Frans op de BBQ gegooid tegen 10u maar dat kon de pret niet drukken. Gesmuld is er, en overvloedig doorgespoeld tot diep in de nacht bij straffe motoverhalen. Bedankt voor de hartelijke ontvangst Jean-Seb en Dominique!

Dag twee stond in het teken van Luc die zijn high tech matje achter liet in het centraal massief en de Jeep dwong tot een stop in Toulouse bij Decathlon en een lunchke op een terraske. Ondertussen ploegden de rest van de troepen door de Pyreneen door regen en wind. De vooruitzichten waar niet veelbelovend ...

Maar Spanje maakte haar naam als land van de zon waar. Hoe meer de indrukwekkende vergezichten zich aan elkaar regen, des te mooier scheen de zon. Camping Isabena verwelkomde ons met en fris zwembad waarin Rikske zijn cryosauna ervaring kon gebruiken. Alles brommers afgeladen was het tijd voor een testritje en natuurlijk een lekker dineetje met een glaasje wijn.

20130601-205731.jpg

20130601-205745.jpg

20130601-205818.jpg

Bezoek aan het DDR Motorrad Museum Berlijn

In het hartje van Berlijn vind je tussen de terrasjes een verrassend motor museum, het DDR Motorrad Museum. Een verborgen pareltje met een uitgebreide collectie perfect gerestaureerde old- en young timer motoren en scooters van Oost-Duitse origine. Denk aan merken zoals IWL, MZ, DKW, Cezeta en Simson. Je zal verbaasd staan welk een mooie motor- en scootergeschiedenis er in het voormalige Oost Duitsland opgebouwd is. Het museum ligt op een ietwat onverwachte plek een boogscheut van de Alexander platz en midden tussen de terrasjes. Een Simson scooter (met grote wielen) voor de deur lokt bezoekers. Die scootertjes doen het trouwens vandaag de dag nog goed bij de Berlijnse hippe jeugd omdat ze een pak sneller rijden dan de moderne 50 cc-tjes. Eens binnen lijkt het even of het museum maar een zakdoek groot is met een 10-tal vehikels en een mooie opengewerkte motor. Maar eens je de trap afgedaald bent kom je in een ware grot van Ali-Baba terecht die zicht uitstrekt over de kelders van de aanpalende panden.

Hier kan je zeker een paar uur doorbrengen als fan, wij moesten het spijtig genoeg met een blitzbezoek van een klein uurtje doen.

Geniet van de foto's:

Zelf een motorroute bepalen in Frankrijk

motorreis-frankrijk

Op internet zijn veel tips te vinden over verschillende motorroutes, maar een beetje avontuur is ook wel eens leuk. In Frankrijk is het redelijk makkelijk om zelf een route uit te stippelen. Zeker als je kampeerspullen meeneemt, kun je in de zomer altijd terecht op een camping om uit te rusten of om de route verder uit te denken. Hier een aantal praktische tips voor het zelf uitstippelen van een route. Bepaal het eindpunt Een reis heeft vaak een bepaald doel. De bestemming is bij een motorreis natuurlijk niet het doel op zich, maar wel bepalend voor de route. Zoek een mooie plek uit op de kaart en kijk of er campings in de buurt zijn in dat gebied van Frankrijk. Je kunt de camping al boeken, maar het reist lekkerder als je wat speling hebt. Geschikte routes Frankrijk kent veel kleine bergweggetjes. Erg leuk om op te wandelen en op te fietsen, maar met een motor zijn deze paden niet zo praktisch. In Frankrijk zijn er daarom de Bison Futé-routes. Deze routes zijn heerlijk om te rijden met de motor en staan langs de weg aangegeven. Je kunt verschillende boekjes kopen of kaarten halen bij een locale VVV in Frankrijk. Kamperen Je kunt de route van te voren ongeveer uitstippelen. Kijk dan of er in de buurt campings te vinden zijn. In het hoogseizoen zijn er veel mensen op vakantie in Frankrijk, dus houd er rekening mee dat campings mogelijk volgeboekt zijn. Op een dag kun je tussen zo’n 500 km en 800 km rijden, dus zorg dat je voor vertrek kijkt of je naar een plek rijdt waar meerdere campings zijn, in het geval dat er een vol is. Tanken Langs de grote snelwegen zitten vaak genoeg tankstations. Langs de mooie wegen die niet op de doorgaande routes liggen zijn niet altijd tankstations te vinden. Met deze handige app voor iPhones kun je in Frankrijk gemakkelijk tankstations vinden. Houd er wel rekening mee dat je op tijd gaat tanken, want het kan even duren voor je weer een station tegen komt.

Het juli-nummer van Retro-Biker

coverretrobiker-juli-2012.jpg

coverretrobiker-juli-2012Het juli-nummer van Retro-Biker is naar de drukker. Abonneer je nu voor (18,50 eur per jaar) en ontvang binnenkort de nieuwe Retro-Biker met daarin de volgende onderwerpen:

  • Mijn motor en ik: Michel Steins: machinist op een oude motor
  • 40 jaar Kawasaki 900 Z1
  • Paul Smart: levende legende na 200 mijlsrace van Imola 1972
  • Jan Leus en zijn Gillet-winkel
  • Boek over August Goffin en zijn tijdgenoten

We zijn niet meer 'op de schéma' !

Plastique was lichtjes in paniek deze morgen toen bleek dat we een beetje te laat waren vertrokken naar het museum annex fabriek. Bovendien bleek de reis naar Pontedera een beetje verder dan we dachten. Diepken had nu net voor deze trip geen route voorbereid maar gelukkig heeft een brave Pontederiaan ons hoogstpersoonlijk begeleid tot aan de poort van het museum. Donc, pas de problème ...

Inderhaast werden we rondgeleid door Maria Luisa Barbucci die zo Italiaans was als haar naam liet vermoeden. Enrico Piaggio was gene simpele, dat is zeker: boten inrichten, treinen bouwen en vliegtuigen om na de oorlog aan de scooter te beginnen. We hebben alles mogen zien , voelen en in zeer Italaans Engels uitleg gekregen over 'il paperino' tot de PX, de meest verkochte scooter ooit.

Na een zeer warme wandeling en een grondige identiteitscontrole werden we binnen geleid in plant 3, waar GTS'sen en PX'en worden geassembleerd. Wij allemaal waren danig onder de indruk en vonden het razend interessant. Omgekeerd deed het ons deugd te merken dat de mensen van Piaggio (van gidsen tot receptionisten en werknemers daar) evenzeer onder de indruk waren van onze tocht. Er werd nog efkens geshopt, cadeautjes hé, en dan pizza à volonté in de volle zon.

Langs de bergflanken nog een ritje, ja we krijgen er maar niet genoeg van, tot in Lucca en terug naar Tirrenia om een zwemmeke te doen.

En nu, het laatste avondmaal. Het zit er op want morgen nog enkel de scooters op de vrachtwagen en wij zelf het vliegtuig op. Negen mannen met hun scooters vertrokken vorige vrijdag zondar dat zij elkaar allemaal zeer goed kenden. Een week later ligt dat toch een beetje anders. En wel in zoverre dat we nu enkel nog twijfelen of het de volgende keer Lourdes dan wel Venetië wordt. Op de reünie zullen we er wel uit geraken.

Allemaal zeer hard bedankt ! We zijn onder de indruk dat blijkbaar onze site meer dan 1000 keer per dag werd bezocht om onze reis te volgen. Wij hebben ons geamuseerd en jullie hopelijk ook.

Ciao en bedankt Rudy !

20120607-222422.jpg

20120607-222623.jpg

20120607-222517.jpg

20120607-222446.jpg

Oggi, l'ultima corsa e domani ...

Ja, we zijn er. Niet met alle scooters, maar bon dat is intussen ook opgelost (?). Vanop de rotsen opnieuw de akelig enge tunnel ingedoken deze morgen en dan via alweer een zeer mooie bergpas richting Pisa gereden. Spijtig genoeg in twee equipes omdat Assurix zijn 300 (alweer) dezelfde problemen vertoonde die we in onze ritten met sc FD al ondervonden hebben. Misschien dat ze morgen in de fabriek hem willen helpen ... In Pisa kwam de groep bijeen onder de schaduw van 'il torre pendente' alwaar Rikske al snel geld wist te maken van onze red-de-toren-foto's. Diepken vond troost in de Vespa 50 Speciale van de garçon van Bar San Dominico en hij heeft dezelfde dag een Vespa S op de kop kunnen tikken om morgen naar Pontedera te cheesen. Uiteindelijk zijn we geland in ons hotel om daar een zwemmeke te doen in het 50-meterbad of zelfs de zee. Vanavond genieten we van de visspecialiteiten bij Piropo en morgen komt datgene waarvoor we gekomen zijn: geleid bezoek aan la Fondazione Piaggio en de fabriek ... La vita è bella !

20120606-212652.jpg

20120606-212637.jpg

20120606-212614.jpg

Jacht op motokonijnen ?

Camping Haway aan het Lago Viverone heeft misschien een groot Camping Cosmos-gehalte maar had echt alles wat een goede camping moet hebben: fantastisch gelegen aan een meer, vriendelijke uitbaters, goede sanitair, huisbereide koffie en koeken en dat alles voor een prikje ! We moeten echter verder naar ons einddoel, Pontedera dat nu echt wel nadert.Na kilometers onder een stralende zon door het vlakke land (of is het 'de' vlakke land?) langs lange kaarsrechte banen tussen de risotto-velden vreten we kilometers tot we op de middag Busala bereiken. In 'Ostaia di ca titi' worden ons door la mama en haar dochter de heerlijkste Italiaanse gerechten voorgeschoteld. Hoe doen ze het voor dat geld ? Nadat de GTS van Assurix voldoende was afgekoeld konden we verder zuidwaarts langs prachtige bochtige bergbanen. Na enkele dagen is het testosterongehalte behoorlijk gestegen en wordt al wat mooi is en op een moto zit reden genoeg om de achtervolging in te zetten. Uitgelezen kans om de Heinkel die tegen de verwachting van sommigen in reeds glansrijk de St-Bernard had gekleineerd, zijn duivels te laten ontbinden. De video hieronder mag daarvan het bewijs zijn ... Als toemaatje kregen we nog een akelig enge tunnel met bijna aan het eind een uitgangspoortje dat uitgeeft op onze volgende slaapplaats: Camping Smeraldo met tentjes letterlijk op de rotsen boven de zee... We zijn er mee weg want de pizza die ons hier op het terras boven de klotsende golven werd geprepareerd door een plaatstelijke schone moet wordt gegeten tewijl hij heet is ... ! Morgen, zien we den scheven live !

De koninginnenrit heeft...

alles gegeven wat we er konden van verwachten maar ook datgene dat we er niet van durfden te verwachten.Iedereen was fris en monter meer dan op tijd voor het ontbijt in ons hotel. Kwestie van met een uitgebreid ochtendbuffet zeker te zijn dat onze extra uitgave zijn geld waard was ... Dat beetje regen bij het vertrek was om te lachen na de zondvloed die we gisteren hadden meegemaakt. Eerst nog een langs de kaaswinkel, alle tanks vullen en weg waren we om de Col du Grand Saint Bernard te trotseren. Net buiten Villeneuve nadert Diepken als eerste een rotonde waar auto's aanschuiven en bij het remmen begint hij te schuiven over wat bleek een mazoutvlek te zijn. Hij krijgt zijn P200E nog genoeg onder controle om 'het gat in te duiken' maar schuift daarbij tegen de boordsteen waardoor de scooter omslaat en Diepken zelf overkop. Geen al te zware verwondingen aan de chaufeur maar de scooter bleek onherstelbaar beschadigd: voorvork verwrongen en stuurhoofd gebroken. Niets aan te doen en bovendien kan hij hier nog zitten schrijven. 't Kon veel erger geweest zijn. Voor de tweede keer dit jaar dus ondervonden dat Europe Assistance de Rolls Royce is onder de bijstandsverzekeringen. De rest van de dag maakte niet alles maar toch zeer veel goed. De zon laat zich weer zien en na de depannage konden de zware GTSsen nog voor de tunnel de anderen die al waren aangezet bijbenen. Die Bernardpas dat is toch iets hoor! Zo steile bochten dat je bijna achteruit rijdt tussen de besneeuwde flanken. Op de top werden de boodschapkes uitgehaald en ter plekke werd de beste kaasfondue die elk van ons in zijn jonge leven heeft gegeten, klaargemaakt op een petrolvuurke. Dan Italie binnen en onder stralende zon de vallei van Aosta door in een gezapig tempo om redelijk op schema aan te komen bij het meer van Viverone waar we op nauwelijks enkele meter van het meer onze tenten mochten opslaan. Werkelijk zeer schoon. Gisteren Zwitserse raclette en/of fondue, vandaag pasta... Het leven gaat voort en ik ben blij dat ik hier aan 't water bij mijn reisgenoten aan tafel mag zitten. We zitten ver over de helft, tot later.

20120605-090015.jpg

20120605-090118.jpg

20120605-090200.jpg

20120605-090222.jpg

Ik had een toeter op mijn waterscooter ...

Het vogelconcert is blijkbaar 'on tour' en trad deze morgen op in Gerardmer. Gelukkig want volgens de akelig accurate weerprognose van Bart en zijn app stonden we beter vroeg op. Om 06:15 aangezet. Ternauwernood vroeg genoeg om droog onze tent te kunnen opplooien.We konden spijtig genoeg niet genieten van de panorama's op de cols rond La Bresse of op de top van Le Ballon d'Alsace, maar het rijplezier was er niet minder om. We zijn het erover eens dat we een stukje Frankrijk hebben gezien dat we niet kenden, maar bovenal zijn wij en onze scooters intussen volleerde bochtenvreters. Echt waar machtig !!! Als verzopen kiekens, door en door nat aangekomen in Le Tour de Peilz maar de nochtans idyllisch gelegen camping was dicht, op een weedrokende uitgeregende mountainbiker na. We hebben gezien hoe het had kunnen zijn bij zomerse temperaturen. Niet getreurd, niet getwijfeld: scooters de parking binnen, allemaal een hotel binnen met een heerlijk warm bad en droge kleren. Allemaal bedankt voor jullie comments. Blijf ons volgen, wij volgen jullie ook. Groeten uit het mondaine Montreux en, oh ja, gelukkige verjaardag Kurt !

Your browser does not support the video tag