Petisuix: 4X4 overland camper op basis van een Zwitserse legertruck

Sinds de overland reis microbe mij te pakken heeft blijf ik zoeken naar het ultieme reisvoertuig. De Mercedes G-klasse was een flinke upgrade tegenover de BMW Motorfiets met een tentje, maar voor reizen in de winter en écht ver trekken blijft zo’n daktent toch wel behelpen. Ook sanitair is niet zo gemakkelijk mee te nemen onderweg. Geleidelijk groeide de zin om een echte “OVERLAND TRUCK” uit te bouwen. Tot we in 2019 een Saurer 6DM kochten van het Zwitsers leger.

Overland campers of trucks komen er in alle maten en vormen, en vooral in alle prijsklasses. Op Instagram en YouTube vind je de strafste machines die extreem capabel zijn, er prachtig uitzien, maar in veel gevallen toch ook helemaal onbetaalbaar. Prijzen gaan van een paar 10.000 euro tot meer dan een miljoen.

Zo’n truck bestaat uit twee componenten: de vrachtwagen zelf, en de cabine die erop staat waarin je leeft en slaapt. Beiden kunnen behoorlijk prijzig uitvallen. Omdat we geen idee hadden of reizen met een vrachtwagen ons ding zou zijn kozen we voor een budget approach. Maar ook weer niet in die mate dat in een onbetrouwbare oldtimer de weg op wilden, met een primitive kist erop. Het werd dus een zoektocht naar het beste van twee werelden.

De truck: Saurer 6DM

Voor een ietwat betaalbare truck kom je al snel uit bij oude(re) leger voertuigen of afgeschreven brandweerwagens. Die zijn populaire omdat ze meestal geschikt zijn voor ruw terrein, relatief weinig kilometers op de teller hebben en goed onderhouden zijn. Ikzelf was helemaal weg van een mega-truck zoals een MAN KAT. Niet omdat je dat per sé nodig hebt, maar voor de pure charme van zo’n bakbeest dat overal door en over kan, met een gigantische motor. Maar alles aan zo’n ding is ook meteen gigantisch groot, hoog en zwaar. De MAN KAT stond bovenaan mijn lijstje, tot ik op een Duitse website een gelijkaardig voertuig vond: de Saurer 6DM. Wat de look betreft een schaamteloze kopie van de MAN KAT, maar gebouwd door de firma Saurer voor het Zwitsers leger. En alles aan die truck is net iets meer op mensenmaat, ietsje korter, minder breed en minder hoog. En vooral met een heel handige semi-automatische versnellingsbak.

Technische gegevens:

  • Permanent 4x4 met centrale sper en achteras-sper.

  • 12 liter 6 cylinder turbo diesel: 260 pk.

  • Halfautomatische versnellingsbak: 5 bak en normaal- en snelgang, topsnelheid 100km/u

  • 6 ton laadvermogen, leeg 10 ton

  • Tankinhoud: 250 liter + 70 liter hydrauliek olie voor de winch

  • Rotzler hydraulische winch

Toen bleek dat die Saurer 6DM ook nog eens op 10km van ons huis te koop stond, bij een betrouwbare dealer, was de beslissing snel gemaakt. Een korte testrit volstond om te beslissen: die wordt hem en we doopten hem PETISUIX. Die naam komt uit een stripverhaal van Asterix, waar zijn (kleine) Zwitserse vriend dus Petisuix heet.

Het duurde nog even eer de vrachtwagen geleverd kon worden, er moest nog een rijbewijs C gehaald worden, en een loods om er aan te werken. Een aantal maanden later was het dan zo ver, ik kon mijzelf officieel trucker noemen.

De Saurer is een waar plezier om mee te rijden. Door de hoogte heb je de indruk in een mega-truck te zitten, maar de lengte (7,7 meter) en breedte (2,5 meter) vallen al bij al nog mee. Je komt er, zo blijkt ondertussen, elke stad mee in (als er geen lage emissiezone is) en ook kleine boswegen zijn perfect doenbaar zolang de bomen niet te veel overhellen.

We kozen voor een versie met winch vanuit de gedachte dat we maar wat blij zouden zijn met die feature de dag dat we vast zouden komen te zitten. Uit ervaring blijk ondertussen echter dat de kans dat je vastrijdt met zo’n legertruck heel klein is. Enerzijds omdat je met een machine van meer dan 10 ton niet de meest technische 4X4 routes gaat opzoeken, en met die gigantische wielen, 4X4 en twee sperren, moet je al behoorlijk gek doen om vast te geraken. Dus een volgende keer zou ik de meerkost van de winch achterwege laten voor zo’n machine, en dat levert meteen ook 70 liter extra diesel capaciteit op.

Oh ja, en de prijs viel behoorlijk goed mee. Voor minder dan 15.000 euro kochten we hem, ondertussen zijn de prijzen wel omhoog gegaan omdat de meeste vrachtwagens uit verkoop van het Zwitsers leger nu een eigenaar gevonden hebben.

Tijdens de zoektocht maakte ik een vergelijking tussen de MAN KAT, de Steyr 12M8 (in Duitsland zo populair dat heel duur geworden is) en de Saurer 6DM. Ter vergelijking heb ik in er in onderstaande tabel ook nog de gegevens van de Mercedes G Klasse bij gezet:

 

Hoogte

Lengte

Breedte

Tarra

Bodemvrijheid

Laadvermogen

Draaicirkel

Wielbasis

Opbouw lengte

Motor

Vermogen

Verbruik

Topsnelheid

Special

Wiel/Band H.

Tankinhoud

MAN KAT 4x4

300 cm

810 cm

260 cm

9,7 T

41,5 cm

5,6 T

18,9 m

450 cm

5 m (tot 5,5)

8 cyl. / 12.763

265 PK

36l/100km

90 km/u

Spiraalveren

270 l - 750 km

Steyr 12M18

324 cm

636 cm

250 cm

6,35 T

30 cm

5,15 T

14,8 m

350 cm

4,5 m (tot 5)

6 cyl. / 6596

177 PK

20l/100km

98 km/u

Grote kabine

180 l - 900 km

Saurer 6DM

317 cm

770,5 cm

250 cm

9,75 T / 10 T

38 cm

6 T

17,2 m

435 cm

5 m

6 cyl. / 11.946

260 PK

30l/100km

90 km/u

Semi-automaat

48 inch

360 l - 1200 km

Mercedes G Klasse

196,9 cm

418,7 cm

193,1 cm

2,35 T

20,5 cm

0,89 T

13,3 m

285 cm

6 cyl. / 3000

178 PK

15l/100km

180 km/u

18 inch + 60%*265

90L

 

De woonkabine

Het wordt pas ingewikkeld als je aan het woongedeelte van je overland truck wil beginnen. Er moeten heel veel beslissingen genomen worden. De simpelste oplossing is om de bestaande laadruimte (met huif) om te bouwen tot een leefruimte. Met wat slim houtwerk kan je daar iets leuk van maken, maar dat leek voor ons dan weer wat té simpel. Het idee is tenslotte om grote en kleine reizen te doen, en onderweg - digital nomad style - ook comfortabel te kunnen werken.

Aan de bovenkant van het (prijs)spectrum zitten de perfect afgewerkte cabines in sandwich panelen. Op maat gemaakt, perfect geïsoleerd en esthetisch prachtig afgewerkt. Probleem is dat je al snel boven de 100.000 euro uitkomt voor een lege cabine, en meerder honderduizenden euros mag neertellen voor een afgewerkte versie. Dat pastte niet ons plan.

Een goede tussenoplossing zijn de legershelters. Dat zijn een soort containers die militairen gebruiken om een commando centrum of communicatie unit neer te poten waar het nodig is. De meeste die je terugvindt op de markt zijn van Duitse oorsprong en in verschillende maten te vinden (Zeppelin FM2 of FM3).

Wij kozen echter voor een afgedankte shelter van het Belgisch leger. Die heeft verschillende voordelen. De afmetingen zijn licht anders waardoor je in de lente meer ruimte hebt om mee te werken. Nog belangrijker is echter dat de shelter gebouwd is als een scheepscontainer, namelijk met stalen ribben rondom die ingevuld zijn met geïsoleerde panelen. Daardoor zijn er weinig of geen koudebruggen, en kan je zowat overal in de container gaten maken want er zijn geen balken halfweg de constructie. We vonden er eentje heel betaalbaar in het diepe West-Vlaanderen, en het bouwen kon beginnen.

Voor het bevestigen van de shelter op de vrachtwagen zijn er weer verschillende opties. Initieel deden we onderzoek naar de optie met een zwevend subframe. Daarbij wordt de bestaande laadvloer van de vrachtwagen weggenomen en vervangen door een constructie die onafhankelijk beweegt van de het chassis van de vrachtwagen. De reden hiervoor is dat bij off-road rijden het chassis een stukje ‘flexed’, meebuigt met de vorm van de weg als het ware. Betekent dat ook je laadbed meebuigt en als je een container daar vast op maakt dan zou die ook gaan buigen. Zo’n nieuw subframe is best een grote kost, en ook een project dat we niet zelf konden doen. Daarom beslisten we na lang wikken en wegen om voor een veel simpeler oplossing te gaan.

Deze shelters zijn voorzien van bevestigingspunten om die met kettingen of touwen op te tillen, en ook vast te maken. Omwille van het mogelijke flexen van het chassis van de vrachtwagen bestaan er ook kettingen met veren erin. Op die manier kan je de container vastmaken aan de vrachtwagen, en laat je een stukje flexibiliteit over om de container vrij te laten bewegen mocht het chassis buigen bij het off-road rijden. Voor iets meer dan 100 euro kochten we vier van die kettingen, en de shelter staat nu stevig vast op het vrachtwagen.

Sommige bouwers kiezen ervoor om de zijwanden van de laadvloer weg te nemen, wat in principe moet kunnen want te de kettingen zijn voldoende sterk. Dat betekent een behoorlijke gewichtsbesparing, en esthetisch is er ook iets voor te zeggen. Wij kozen er echter voor om de klapwanden eraan te laten. Die zijn wel wat zwaar om als je die moet open maken, maar de voordelen voor ons zijn:

  • Extra bescherming van de shelter (bvb. tegen takken)

  • Openingen in de shelter zitten veilig weg (bvb. voor het tanken van water, de buitendouche, etc.)

  • Extra zekerheid dat de shelter er niet kan af donderen.

  • De klep achteraan gebruiken we als terras

Vervolgens volgenden twee werken om onze reizend kantoor helemaal in te richten, daarover meer in een volgende blogpost.