Door de Noord-Marokkaanse bergen naar Ifrane

img_0058.jpg

Off road Triumph Explorer 1200 in Ifrane

img_0058.jpg

Motorrijden in de sneeuw in Marokko

Zonsondergang in Ifrane

Zonsondergang

Om de liefhebbers van het betere bochten werk ter wille te zijn schakelt de gids een col in langs een echt kleine weg. We schuiven lekker langs de olijfbomen door de ééne haarspeldbocht na de andere. Echt genieten. Iets minder voor Japan, want die legt de Triumph Explorer 1200 even op zijn kant in een bocht. Niet al te veel schade, enkel wat schrammen op de crash bars maar de zijkoffers zijn duidelijk niet berekend op een crash. Maar er is gelukkig geen schade aan mens of machine die echt roet in het eten zou kunnen gooien. We nemen de lunch in een luxueus hotel met zicht op een Romeinse ruïne: Volubilis. Ook de namiddag wordt er eentje met de ééne snelle bocht naar de andere, je vraagt je af waarom de meeste motoren getest worden in Andalusië, hier kan je net zo goed hard gaan en er is veel meer plaats. Misschien heeft het te maken met het aantal ezels en ander traag verkeer op en langs de weg. 's Avonds volgt er voor de liefhebbers een 10 km off road rit. Het is de eerste keer dat we onze zware beesten op onstabiele ondergrond nemen, en de echte off road boys manifesteren zich direct. Het is even wennen, maar na een paar kilometer blijkt de Explorer in tweede versnelling het onverhard een pak vlotter te verwerken dan een GS. In de ondergaande zon kan Alesio de fotograaf geniale beelden maken van de motoren en piloten stof en sneeuw. Jawel sneeuw in Marokko! Ifrane is dan ook een bekend ski-oord. In die mate luxueus zelfs dat je elk gevoel voor Marokko verliest in dit stadje. Het is lijkt meer op een skidorp in het zwarte woud eigenlijk. Het hotel is dan wel bedoeld als luxe hotel, maar het heeft soort een oostblok gevoel met grote kamers maar verder niet veel inspiratie. Wel netjes, en pintjes aan de bar en dat smaakt na het eerste stof happen!

Deze route vorm deel 1 van de Triumph Marokko Tour, de andere delen zijn: Triumph Marokko Tour: Langs de Spaanse en Marokkaanse kust naar Chefchaouen

Triumph Marokko Tour: Bergaf van Ifrane naar Afourer langs de bron van de Our-er-RbiaTriumph Marokko Tour: Naar Marrakech via het Atlas gebergte Triumph Marokko Tour: Over de Atlas van Marrakech naar Boulmane DadesTriumph Marokko Tour: De Gorge de Dades en de woestijnTriumph Marokko Tour: Een dag in Erfoud, of is het Arfoud?Triumph Marokko Tour: De lange rit naar FesTriumph Marokko Tour: Motorpret van Fes tot Chefchaouen

Bezoeken

Volubilis: Een romeinse ruïne in het midden van het Marokkaanse platteland, dat heeft wel iets. Enkel doen als je tijd over hebt.

Slapen en eten

Hotel Volubilis Inn: Biedt een prachtig terras met zicht op het zwembad én de ruïnes (in de verte). Leuke plek voor middageten. De motoren kan je achterlaten op de ruime afgesloten parking. Prijs: OOO

Chamonix Hotel Ifrane: Comfortabel hotel met ten OK restaurant en bar. Goed gelegen en heeft een leuk terras. Kamers zijn verzorgd maar verwacht geen luxe die waarschijnlijk in Chamonix (Zwitserland) wel vindt. Zeker een goede prijs/kwaliteit en ideaal voor motorrijders met de afgesloten parking. Prijs: OO

Langs de Spaanse en Marokkaanse kust naar Chefchaouen

img_3769.jpg
img_3769.jpg

Marokkaanse kust

We vertrekken netjes op tijd en doen een eerste - saaie - rit langs de Costa Del Sol. Als je daar met niet-toerist ogen naar kijkt is dat toch wel vreselijk lelijk. De Marokkaanse kust aan de overkant van het water zal straks veel mooier blijken te zijn. De Ferry naar Marokko blijkt een soort catamaran te zijn die gelukkig maar een uurtje nam, want het was een behoorlijk bumpy ride. In de Spaanse enclave Cueta aan de overkant van de straat van Gibraltar gaan we defintief richting Marokkaanse grens, wat ons meteen in de juiste chaotische sfeer brengt. Anderhalf uur lopen van één hokje naar een ander met formulieren - al dan niet geholopen door misschien wel officiële gidsen die vooral op een dikke fooi azen - en we waren erdoor. Dan volgt er een korte rit langs de kust, die er dus veel mooier uitzag dan de Spaanse costa tot bij een restaurant voor een eerste muntthee. Hier ontdekken we dat de wegen in Marokko behoorlijk glad kunnen zijn als de ABS aan slaat bij een zacht rem maneuver aan een zebra pad. Daarna volgt een mooie rit bergop, met gekke Marokkanen die ons voorbij steken in blinde bochten. We ontdekken ontdekken dat niet iedereen evenveel routine heeft in het besturen van een dergelijk zware machine. Kim glipt net voorbij een auto als een van de andere kant een grote truck aankomt. Mijn hart stond even stil maar gelukkig geen erg. De duisternis kondigt zich al aan als we nog even voltanken om dan een prachtig weggetje naar Chefchaouen in te slaan om dan door de gekke drukte heen naar de Medina rijden. Een wandelingetje brengt ons bij een oude lichtblauwe gevel waarachter een prachtige Riad schuilging. Ik doen nog een avondwandelingetje door de medina waar we als toerist vlot "chocolat" (hash) aangeboden krijgen. Een lekkere Tajine wacht ons vervolgens in het restaurant, niet wetende dat het de eerste van veel ging worden.

Deze route vorm deel 1 van de Triumph Marokko Tour, de andere delen zijn: Triumph Marokko Tour: Door de Noord-Marokkaanse bergen naar IfraneTriumph Marokko Tour: Bergaf van Ifrane naar Afourer langs de bron van de Our-er-RbiaTriumph Marokko Tour: Naar Marrakech via het Atlas gebergte Triumph Marokko Tour: Over de Atlas van Marrakech naar Boulmane DadesTriumph Marokko Tour: De Gorge de Dades en de woestijnTriumph Marokko Tour: Een dag in Erfoud, of is het Arfoud?Triumph Marokko Tour: De lange rit naar FesTriumph Marokko Tour: Motorpret van Fes tot Chefchaouen

Bezoeken

Chefchaouen: Prachtig bergstadje met een mooie oude stad (Medina)

Slapen en eten

Casa Hassan: Gelegen in de Medina van Chefchaouen (dus niet per motor bereikbaar) is dit een traditionele Riad met alle modern comfort (als je je kamer weet te vinden). Het hotel heeft aan de overkant van de straat een lekker hotel. Wie per sé een pint wil drinken kan terecht op het pleintje waar je ook de motor kan achterlaten. Betalen voor het bewaken van je motor op de plein is een must (goed onderhandelen). Prijs: OO

Een bezoekje aan Powerplant Motorcycles

Mototravel ging op bezoek bij Powerplant Custom Motorcycles in Los Angeles, geniet mee van de foto's.

Interesse in een custom beestje? Alle motoren worden op maat gemaakt op basis van Harley Davidson of Triumph motoren. De prijs hangt af van het type (ouderdom) van de motor en start bij 30 000 dollar. Zelfs met de lage dollar vandaag nog geen koopje, maar wel totaal cool en exclusief. Naar verluid rijden er momenteel twee Powerplant motoren in België rond.

De volledige foto reportage bij Powerplant Custom Motorcycles:

Scooters in America

harleys_davidson_scooter_peterson.jpg

harleys_davidson_scooter_petersonVan Juni 2011 tot Mei 2012 loopt er in het Petersen Automotive Museum een tentoonstelling over scooter. Een unieke gelegenheid om in Europa minder bekende scooters te zien en een stukje scooter geschiedenis in realiteit te zien. Niet in het minst deze eerder zeldzame Harley Davidson scooter

Geloof het of niet, maar de eerste scooters kwamen uit America. Lang voor de scooter-boom na de tweede wereldoorlog in Europa reden er in de VS reeds scooters rond. Geniet van onze fotoreportage hieronder, en als je snel bent kan je nog gaan kijken in Los Angeles.

Meer weten, lees er alles over op de site van het Petersen Automotive museum.

Un viaggio particolarmente bello !

Negen mannen, negen scooters, één doel !Goed voor 1390 zalige kilometers in zes etappes hopelijk onder een blauwe hemel en een stralende zon door de Ardeense bossen, over de ‘Ballons’ van de Vogezen, langs het meer van Genève en over de Sint-bernardpas om waarschijnlijk moe maar tevreden langs de Bloemenriviera en de kam van de Apenijnen Pontedera te bereiken. We rijden enkel over de mooist gelegen secundaire wegen en rekenen op een gemiddelde snelheid van ongeveer 45 kilometer per uur zodat we maximaal zes uur per dag rijden en zo’n negen uur per dag onderweg zijn. Onze reisbagage met inbegrip van tent, matras en slaapzak wordt op de scooter gebonden en elke dag mogen we wakker worden met de zon die langs de rand van een meer omhoog klimt. Een bedevaartstocht met als ultieme doel te zien en te voelen hoe en waar onze wespen worden gemaakt… Ik kijk nu al uit naar wat belooft een bijzonder mooie reis te worden.

De route is bijna compleet

"la quinta corsa del viaggio a Pontedera" is afgewerkt en terug te vinden op de route pagina ... nog 150km en we zijn er (allez, op de computer toch). Tijd om aan aan een snelcursus Italiaans te denken, of zoals Enrique het zegt:

Costoso Armando lo Scittore, La quinta gara del viaggio a Pontedera è sul mio file. Guardando le mappe di Google che ti ho visto lì

Het januarinummer van Retro-Biker

cover-retrobiker-jan2012.jpg

cover-retrobiker-jan2012Het januarinummer van Retro-Biker ligt bij de drukker. Abonneer je nu voor (18,50 eur per jaar) en ontvang binnenkort de nieuwe Retro-Biker met daarin

  • De late roeping van verzamelaar Raoul De Belder
  • Meesterkopîeerder George Beale en zijn Honda-6
  • Raoul De Frangh blikt terug op 33 jaar BMW
  • Mijn motor en ik: Urbain Sauwens en zijn René Gillet
  • CZ 175: low-budget restauratie van Patrick Meeze
  • Boekennieuws: klassieke motoren, Kreidlers en Vespa’s

Nog altijd verkrijgbaar: de Retro-Biker kalender 2012 – de laatste exemplaren

En we zijn vertrokken

Mijn beste scooteriens, Ziehier de bende Italiëreizigers die op vrijdag 01/06/2012 vertrekken : Rudy Teenslash, Frans Brood, Rikske Beke, Olivier Koppenberg, Flying Bert van ’t internet, Erique Plastique, Jan Boek en mezelve, Lieven de Schrijver. John Gazette (Italofreak via Rikske) zit nog in de pijplijn, maar dat zien we dan wel.

We zien elkaar op maandag 14/11/2011 vanaf 20u00 in ristorante Colosseo (Stationsstraat Oudenaarde) voor de eerste werkvergadering ter voorbereiding van wat een onvergetelijke reis zal worden naar de Vespafabrieken en het Vespamuseum in Pontedera, Italië. Rikske Beke moet eerst nog in het water crossen en komt wat later.

We hebben al een paar ruwe schetsen van de eerste vier ritten en mogelijke locaties om te eten en te slapen. Erique Plastique zal wellicht op basis van de laatste ontwikkelingen nog een geüpdate xls-file doorsturen naar iedereen. Verder zijn er nog heel wat punten die moeten worden uitgeklaard. Ik denk aan technische (reis)bijstand, toeristische info en logement ter plekke, taakverdelingen onderweg, transport terug voor rijders en scooters, verdeling bagage, info aan het thuisfront etc., etc., etc. … Denk al eens goed na en je zal schrikken welke suggesties er uit de bus zullen komen !

Jullie leven zal vanaf nu nooit meer hetzelfde zijn J !

Ciao a tutti !!!

De BMW Scooter(s) is/zijn er!

page51-1010-thumbBMW Motorrad lanceert vandaag op de EICMA in Milaan twee maxi-scooters: de BMW C 600 Sport en C 650 GT. Het merk richt zich met deze modellen vooral op zakelijke rijders die praktische en slimme mobiliteitsoplossingen zoeken voor gebruik in drukke steden. De BMW maxi-scooters combineren de comfortabele rijeigenschappen van een motorfiets met het lage brandstofverbruik en de wendbaarheid van een scooter. De BMW C 600 Sport en C 650 GT zouden - volgens BMW Motorrad - bovendien een nieuwe maatstaf op het gebied van dynamiek in het scootersegment zetten. Benieuwd wat dat gaat geven, ik wil er vooral eens mee rijden.

In ons land kan je de BMW scooter bekijken op het autosalon in januari 2012, en bij je dealer later in het voorjaar. Geniet hier alvast van de fotos van de BMW C 600 Sport en C 650 GT scooters.

En kan je ermee door de bochten scheuren? Niet echt een circuitmonster natuurlijk, maar het ziet er toch best een stabiele machine uit, oordeel zelf in deze video:

Retro-Biker oktober binnenkort in jouw bus?

retrobiker-oktober2011.jpg

retrobiker-oktober2011Het oktobernummer van Retro-Biker ligt bij de drukker. Abonneer je nu voor (17,50 eur per jaar) en ontvang binnenkort de nieuwe Retro-Biker met daarin

  • Klassieker-evenementen van de afgelopen zomer
  • De speciale Saroléa’s van Fons Vleugels
  • De BOM-veteranenrit: sleutelverhalen
  • Bart Crauwels’ vondst op een Limburgse zolder
  • De BSA Gold Star-crosser van Guy Labbe
  • Cadeautips: helmen, boeken, handschoenen, ...

Cadeau-tip: Retro-Biker-kalender 2012 Net als vorig jaar geeft Retro-Biker een kalender uit met 7 kleurenfoto’s van klassiekers. Fomaat A4, twee maanden per blad. Prijs 7,50 euro inclusief verzendkosten (buiten België: €10.00 euro).

Bestellen op retro.biker@yahoo.com. coverkalender-2012

De moto van de Fonz uit Happy Days te koop

Fonz-triumph-trophy-tr5-628.jpg

Voor wie van nostalgie houdt en geld te veel heeft … onlangs werd de originele motorfiets van mijn jeugdheld "The Fonz" ofte "Fonzie" uit de populaire serie "Happy Days" teruggevonden. En die wordt op 12 november 2011 in Los Angeles per opbod verkocht. Ambities? Spaar alvast $90 000 dollar bij elkaar want dat is wat ze er hopen van te krijgen.Fonz-triumph-trophy-tr5-628

De "Tron" motor in het echt

tron-light-cycle-replica Voor de liefhebbers van science fiction films en exotische moto's is dit een droom die werkelijkheid is geworden. De jongens van Parker Brother Choppers hebben hun slogan letterlijk genomen: "If you can dream it we can build it", en ze hebben dus de "moto" uit Tron in het echt gebouwd. Niet alleen een visuele replica, maar de tweewieler rijdt ook effectief op electriciteit. Wil je er ook één? Doen dan mee aan de wedstrijd …