Morgen is het zo ver, nieuwe verkeersregels voor motorrijders

Beschermende-motorkledijHet zat er al een tijdje aan te komen, onze Staatssecretaris voor Mobiliteit wil het motorrijden veiliger maken en heeft daartoe een reeks zinloze regeltjes gelanceerd. Voor de details kan U terecht in het staatsblad of ondertussen op wegcode.be, wij zorgen voor een kleine bloemlezing van de meest opvallende van deze despotische bedenksels:

Vanaf September mogen we met z'n allen niet langer onze zoon of dochter van minder dan 8 jaar achter op de motor meenemen. Of er gevallen bekend zijn van verkeersslachtoffers die in zo'n situatie gevallen zijn is niet duidelijk. Maar wij hebben het idee dat het 's morgens met de fiets naar school gaan rijden in veel gevallen veel gevaarlijker is een ritje waarbij je pagadder stevig ingepakt achter op de motor zit. Zullen we meteen ook de fiets verbieden onder de 8 jaar?

Door de file filteren wordt nu ook in de wet vastgelegd. Dat zou een goede zaak kunnen zijn voor de rechtszekerheid van file-motards. Hoewel ik alweer geen weet heb van discussies omdat alle rechters weten dat dit gedoogd wordt. Maar die wet is er nu, alleen spijtig dat één van de criteria is dat je niet meer dan 20km/u sneller mag rijden dan de file (en ook niet sneller dan 50km/u zowieso). Hoe zowel de politie als de motorrijder die 20km/u gaan meten is niet duidelijk, misschien wordt dat een optie op de volgende generatie motorfietsen. Voorlopig dus ook een maat voor niets ...

En dan is er de "beschermende kledij". We kennen natuurlijk allemaal die zeldzame gek die in T-shirt in eerste versnelling naar 120km/u trekt in de hoop zoveel mogelijk afkeurende blikken te verzamelen. Daar worden mensen kwaad van, en hoe kan je beter stemmen ronselen dan kwade onwetende burgers een snoepje toe te gooien. De meeste motorrijders weten echter wat motorrijden inhoudt en kiezen steevast voor stevig schoeisel en passende kledij. Ondergetekende is ook het soort dat liever twee liter vocht uitzweet dan zijn lederen jas thuis te laten. Maar mag ik dat even zelf beslissen? Of moet ik voortaan op zondagmorgen het lederen pak in om met mijn 55 jaar oude scooter naar de bakker te tuffen?

Voor wie de wet op de beschermende motorkledij nog niet helemaal duidelijk was de essentie even op een rij gezet: (klik om te vergroten) beschermendekledij_shouppe.001

BMW R1200GS 2012 met waterkoeling?

De jongens van MCN wisten de hand te leggen op een foto van wat waarschijnlijk de nieuwe BMW R1200GS is, en het ziet ernaar uit dat die watergekoeld zal zijn:
BMW R1200GS met waterkoeling
Belangrijkste indicatie voor de waterkoeling is het feit dat de uitlaat begint onderaan het blok in plaats van vooraan. Dit kan alleen met waterkoeling omdat de uitlaatkleppen (die het warmst worden) de volle koeling van rijwind nodig hebben bij luchtkoeling. Wie goed kijkt kan ook een hint van een radiator opvangen.

Nog volgens bronnen die MCN kon spreken zou de waterkoeling niet bedoeld zijn om het vermogen nog wat de hoogte in te jagen, maar wel om millieunormen te respecteren, geluidsarme te werken en ook om wat ruimte vrij te maken bij de benen/knieën van de piloot. Daar valt wel iets voor te zeggen.

Merk ook op de de achterbrug aan de andere kant zit en de uitlaat nu rechts. Het wordt dus een volledig nieuwe motor, tenzij deze foto natuurlijk gespiegeld is ...

De Margueriten route door Denemarken

margueriten-route-animatie
Wat ik zo fijn vind aan reizen met de motor is de gedachte dat je met je ganse hebben en houden op elk moment overal naartoe kan. Niets dat je kan tegenhouden, de motor brengt je overal, en heb je je tent mee dan kan je die letterlijk overal opslaan. Dat is meteen ook de inspiratie voor deze reis. Denemarken staat bekend om zijn mooie en comfortabele campings, en het is een voor Belgen tamelijk onbekende bestemming, dus onze keuze is snel gemaakt: op naar het noorden!

Ontdek hier de
6 schitterende motor routes naar en in Denemarken.

Motormuseum Egeskov Slot Denemarken

In het Egeskov Slot in Denemarken kan je niet alleen een dagje rondlummelen en pick-nicken, ze hebben ook een uitgebreide collectie oude motoren en auto's. Geniet van onze foto reportage en ga zeker eens langs. Hoe je er geraakt lees je in onze reportage van de Margueriten route.

Motormusea en Hans Christian Andersen

page50-1007-full.jpg

Sprookjeskasteel in het park bij het Hans-Christian Andersen museumVoor onze laatste route op Deens grondgebied kiezen we voor het cultureel meer ontwikkelde eiland Fyn. Maar niet voor we in Bryrup nog even een stukje off road meepikken. Niet spectaculair want met een volgeladen reisenduro kan niet veel fratsen uithalen, supersporters kunnen zich wel beter onthouden. Na het speel-halfuurtje nemen we de snelste weg naar Fyn, de snelweg dus. Historisch is dit eiland gespaard gebleven van oorlogen en dus vinden we hier veel meer burchten en kastelen dan in Jutland. De grootste stad op het eiland: Odense heeft trouwens nog meer te bieden. Dat het is de geboorteplek van Hans Christian Andersen en dat zullen we geweten hebben. We kunnen dan ook niet onder een bezoekje aan het museum uit. Het is genieten als in de tuin (aan het sprookjeskasteel) één van de sprookjes van Andersen gespeeld wordt. Dankzij het goede weer zit het park vol met liefhebbers jong en oud. Gezien we geen Deens spreken blijven we niet het ganse sprookje uitzitten maar gaan we op zoek naar een andere passie: oude motoren. En we worden verwend vandaag. Europaisk Autombilmuseum Odense, Denemarken Eerst trekken we naar het "Europaisk Autombilmuseum" dat net ten oosten van Odense ligt. De naam laat meer vermoeden dan de uit de hand gelopen hobby die dit museum is. Desalnietemin is dit een aanrader, in een grote schuur staat een zeldzame collectie oude auto's en ook een 50 tal motoren, scooters en bromfietsen. De jongensdroom van elke liefhebber. Egeskov Slot motormuseum Van daaruit snorren we door het platteland naar een attractie van een ander niveau. Het "Egeskov Slot" is de grootste toeristische attractie van Denemarken en biedt voor elk wat wils. Van een doolhof tot een bloementuin, een mooi restaurant en een prachtig slot, maar vooral een prachtig ingericht auto- en motormuseum. Niet te missen voor elke motorrijder. Bekijk ook onze fotospecial van dit motormuseum. Zo tegen 16u maken we ons op voor het laatste stukje rijden dat ons naar de ferry in Bojden die ons naar onze laatste camp plaats in Denemarken zal brengen. Een overtocht van 40 minuten, die 's avonds enkel nog om 17 en 19u uitvaart, dus op tijd zijn is de boodschap. Aan de overkant vinden we alweer een kleine gezellige camping, aan het water deze keer. Voor picnic shopping is het te laat, dus laten we ons een tweede keer die dag verleiden tot een Deens buffet in een (het enige) restaurant een paar kilometer verderop.

Deze route vorm deel 1 van de Margueriten Route door Denemarken, de andere delen zijn: Margueriten Route trip 1: Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s) Margueriten Route trip 2: Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied Margueriten Route trip 3: Langs de westkust van Jutland  Margueriten Route trip 4: Over de eilanden naar Aalborg Margueriten Route trip 5: De Jutland jojo langs Skagen  Margueriten Route trip 7: Motormusea en Hans Christian Andersen

Bezoeken

Odense: De tweede echte stad die we aandeden. Hier kan gerust ook een dagje doorbrengen want er is nog veel meer dan Hans Christian Andersen. Hans Christian Andersen museum: Toch wel een stop waard om even de sfeer op te snuiven. Europaeisk Autombilmuseum: Een uit de hand gelopen hobby zoals we er allemaal een zouden willen. Egeskov Slot motorcycle museum: Nog zo'n uit de hand gelopen hobby, maar dit keer van een graaf met veel te veel geld. Niet voor niets een van de grootste attracties van Denemarken.

Slapen en eten

Het Egeskov Slot heeft een perfect georganiseerd buffet restaurant, typisch Deens. Een aanrader. Prijs: OO

Vemmingsbund Strandcafe: Een echt Deens strandrestaurant, met een lekker buffet in het weekend.

Spar Es Camping Nog zo'n rustige camping, geleid door een sympathieke dame. De infrastructuur is wat aan vernieuwing toe (tip: neem een familie badkamer), maar zoals overal in Denemarken bijzonder netjes. Prijs: OO

De Jutland jojo langs Skagen

Grenen (Skagen) het meest noordelijke punt van JutlandEens zo ver noordelijk gekomen geraken ook wij niet onder de lokroep uit van het eindpunt. Skagen (Grenen eigenlijk)ligt op de meest noordelijke punt van Jutland en aan het uiterste puntje botsen Kattegat en Skagerrak er op elkaar. Dat gaat niet gepaard met spectaculaire taferelen, het is vooral een toeristische trekpleister. Skagen zelf is best een leuk stadje, zeg maar de betere badstad. Wij genieten vooral van de heen en terugrit en ontdekken een bijzonder lekker en mooi gelegen restaurant net ten zuiden van Frederikhavn: Mollehuset. Met haar grote parking en gelegen een riviertje bij het Bangsbo museum is het de ideale plijsterplaats voor de motorrijder. Lekker eten, maar wel Deense prijzen, niet goedkoop dus.

Vanaf hier laveren we rond de snelweg langs mooie plekken en het Voergaard slot naar het zuiden. Voorbij Aalborg gaan we verder op zoek naar leuke stuurweggetjes richting Rebild Bakker. Dit natuurpark dat het grootste bos van Denemarken is werd aangelegd met schenkingen van uitgeweken Denen, ze vieren er dan ook jaarlijks de "4th of July" alsof ze in America zijn. Wie wil kan daar logeren en de natuur gaan ontdekken, maar wij hebben andere afspraken. Van hieraf mag het opnieuw wat vooruit gaan en we leggen er de zweep op voor nog een 100tal kilometer tweebaansweg. We leren ook dat er in Denemarken geflitst wordt, ze doen dat vanuit een anonieme bestelwagen waarvan de achterdeur open staat. Wie goed kijk ziet tegen een zwarte achterwand allerlei zwarte apparatuur staan, en dan een flits recht in het gezicht :) Hopelijk is er geen ijverige Deense flik die alsnog met de hand onze nummerplaat noteert.

Onze eindbestemming is een gezellige camping op het hoogste punt van Denemarken. Nu ja, veel hoger dan de Koppenberg is dat niet (zie ook het hoogteprofiel hieronder), maar de camping is wel een aanrader. Er is ook een hotelletje en een restaurant. Het laatste stukje naar het dorp Bryrup (waar de camping ligt) net ten zuiden van Silkeborg vormt trouwens een natuurlijke roetsjbaan. De weg door het dennenbos ligt dermate golvend dat je met wat goede wil de wielen van je motor van de grond kan krijgen. Iets wat aan de bandensporen te zien ook al wel eens een paar achteloze automobilisten is overkomen. Wij houden het beschaafd en genieten van de lange veerweg van de R1200GSa.

Deze route vorm deel 1 van de Margueriten Route door Denemarken, de andere delen zijn: Margueriten Route trip 1: Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s) Margueriten Route trip 2: Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied Margueriten Route trip 3: Langs de westkust van Jutland  Margueriten Route trip 4: Over de eilanden naar Aalborg Margueriten Route trip 5: De Jutland jojo langs Skagen  Margueriten Route trip 7: Motormusea en Hans Christian Andersen

Bezoeken

Skagen is best een leuk stadje voor een stop. Een bezoekje aan het meest noordelijke punt, nog een kilometer verder (Grenen) maak je zelf zo kort of zo lang je wil. Er is een uitgebreide motor parking, eet en drink gelegenheid, een museum, rondritjes, etc. Maar even de duin op en je ziet het strand in een puntje uitlopen (zie foto hierboven). Voergaard slot : Een van de zeldzame (grote) kastelen op Jutland. Mooi om langs te rijden, maar wij hielden de bezoekjes voorroute 7. Rebild Bakker is een prachtige streek die perfect zou kunnen fungeren als uitgangspunt voor zij die Denemarken willen bezoeken in lussen vanuit een centraal punt.

Slapen en eten

Mollehuset in Frederikshavn. Heerlijke omgeving, lekker eten, ruime parking. Maar zoals alles in Denemarken niet goedkoop. Prijs: OOO

Camping Velling Koller in Bryrup (Silkeborg) Zowat de ideale camping way ons betreft. Heel rustig, zeer goede infrastructuur en wie dat wil kan ter plekke iets eten in het typisch restaurant en zelf een ontbijt behoort tot de mogelijkheden. Zo'n koffietje brouwen aan de tent blijft namelijk niet oneindig "romantisch". Prijs: OO

Over de eilanden naar Aalborg

Een boerderij aan het water in DenemarkenHet noordelijke deel van Jutland bestaat eigenlijk uit een aaneenschakeling van al dan niet met bruggen verbonden eilanden. We maken van de rit naar Aalborg gebruik om zo veel mogelijk van deze rustgevende omgeving te genieten. Het is soort Vlaamse Ardennen aan de kust. Wel even opletten bij het bochtenwerk want de Denen werken de bermen af met kiezel. Dat leidt tot gevaarlijke situaties vooral in die "sportieve" bochten waar automobilisten geneigd zijn om een stukje af te snijden waardoor ze wat kiezel op de weg duwen.

Aan de zuidkant van het eiland Mors passeren we langs een leuk kasteeltje, het Voergard Slot. Heel pittoresk maar de gemiddelde Belgische toerist ziet zo wel eentje bij elk moto-uitje. De kustweg er naartoe anderzijds is er eentje om in te kaderen. De route leidt naar het  Voergard Slot We kiezen voor een mooie en tegelijk efficiënte weg, inclusief nog een veerpontje, naar Aalborg zodat er tijd is voor een bezoek aan de stad. De motor gaat veilig in een parkeergarage vlak bij het water (en gratis want er komt geen ticket uit de automaat en er is slechts een halve slagboom). Van daaruit zijn we op enkele passen van de oude binnenstad. Gezellig maar wel even uitkijken naar het juiste restaurant, wij laten ons verleiden door een charmante gevel in de uitgaansstraat maar de kwaliteit van kookkunst ligt ver beneden het plattelandsplekje van gisteren. We besluiten ook wat cultuur op te doen en rijden na de lunch naar de Museum voor moderne kunst: "Kunsten". Wat vooral bijblijft is de architectuur van Alvar Aalto, en de fontein in de tuin. De foto doet de fontein geen recht aan, maar als je gaat kijken (op een mooie zomerdag) dan zal je het snappen. De tuin van het kunst museum in Aalborg De stadscamping in Aalborg lijkt ons toch wat te druk, dus rijden we door tot aan de oostkust. De "elite camping" daar is weliswaar voorzien van alle comfort, maar ook van de nodige luidruchtige vikingen en andere dronken Denen. Vanaf nu gaan we enkel nog voor zogenaamde "sma pladser" kleine campings door een familie gerund.

Deze route vorm deel 1 van de Margueriten Route door Denemarken, de andere delen zijn: Margueriten Route trip 1: Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s) Margueriten Route trip 2: Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied Margueriten Route trip 3: Langs de westkust van Jutland  Margueriten Route trip 4: Over de eilanden naar Aalborg Margueriten Route trip 5: De Jutland jojo langs Skagen  Margueriten Route trip 7: Motormusea en Hans Christian Andersen

Bezoeken

Mors als eiland is echt het schilderachtige Deense platteland ten top. Probeer gewoon zo dicht mogelijk bij het water te blijven en je rijdt van het éénen plaatje in het andere. De stad Aalborg is de enige echt pool van beschaving in Noord Jutland. Bekend omwille van de Akvavit, een straf drankje dat je in Denemarken in de winkels nauwelijks vindt. Gelukkig is er ook een pittoreske binnenstad en een mooi museum voor moderne kunst. Het museum voor hedendaagse kunst: Kunsten in Aalborg is zeker een bezoekje waard. Parkeren kan gewoon voor de deur en je kan er van een uur tot een ganse namiddag doorbrengen.

Slapen en eten

Laat je in Aalborg niet vangen door het eerste beste terrasje in de drukke uitgaansbuurt. Stap zeker wat verder weg van het water, daar zijn nog een pak leuke plekken.

Elite Camping Dokkedal Grote en comfortable camping met veel faciliteiten (shop, snack bar, zwembad) maar ook veel vast campingbewoners die er zo'n beetje hun eigen zomerdorp van maken (inclusief tupperware avonden). Dus niet direct de plek om rustig van de natuur te genieten. Prijs: OO

Langs de Westkust van Jutland

Dag drie van de reis begint min of meer bij toeval heel vroeg. Een trip naar de sanitaire blok zo rond 5u15 levert meteen prachtige plaatjes op van de zonsopgang boven Jutland. En ja, ik neem mijn iPhone mee naar het toilet ...Zonsopgang boven Romo, Denemarken Een paar uur later zijn we alweer klaar voor een nieuwe rit. Het plan is om de westkust te volgen helemaal tot in Vestervig. We blijven zo dicht mogelijk bij het water en maken enkel uitzondering voor een aantal leuke plekken. In de categorie pittoreske dorpen scoort Ribe al meteen goed. Het is ook de oudste stad van Denemarken. Wie er de tijd wil voor nemen kan daar het viking museum bezoeken, en in het dorp zelf vind je de obligate kunst gallerijtjes en brocante winkels. Gelukkig is de motor al te vol geladen om nog iets extra mee te nemen. Net voorbij Esbjerg kom je voorbij vier imposante beelden die uitkijken over de zee, een leuke foto opportuniteit en tegelijk een plekje waar je gemakkelijk het strand op kan. We sturen nu toch een beetje het binnenland in en stoppen voor de lunch in een onooglijk dorp "Henne". De lunch is uitstekend maar het is ons niet duidelijk of de waard er geen zin in heeft, of dat de Deense Horeca uitbaters altijd zo kort van stof zijn. In het algemeen zijn Denenen niet de meest spontane praatvaren, waarschijnlijk zoals Fransen denken dat wij Belgen wat stug zijn, zo zien wij de Denen dan weer als nog een beetje stugger. De mens ontmoet de zee - Mennesket ved Havet En van dan af is het genieten van wind, water, duinen en mooie natuur. Ringkobing is nog een mogelijke pleisterplaats maar er wacht ons nog een ferry, dus we wij rijden door. Net als we aankomen bij Thyboron zien we de laatste auto de boot oprijden, het licht springt op rood en een tiental auto's is verplicht op de volgende overtocht te wachten. Aarzelend rijden we toch tot de slagboom en de ferrywachter (of hoe noemt zo iemand?) wenkt ons dat we er nog bij kunnen. We zijn al snel aan de overkant van deze oversteek, die eigenlijk de verbinding vormt tussen de Noordzee alle binnenwateren die we de komende dagen zullen oversteken. Hier komen we in een prachtig natuurgebied. Enkele kilometers verder installeren we ons op alweer een zeer comfortabele en rustige camping. Gelukkig hebben we de shopping voor de picnic al erder gedaan want hier is het vooral de natuur die heerst. Onze Deense buurvrouw verblijft hier jaarlijks enkele weken met haar man. Zij geniet van het natuurgebied, hij gaat zich te buiten aan kitesurfen en andere watersporten, goed geregeld. Mocht het niet zo veraf zijn, we zouden er ook een leuke vakantie bestemming in zien.

Deze route vorm deel 1 van de Margueriten Route door Denemarken, de andere delen zijn: Margueriten Route trip 1: Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s) Margueriten Route trip 2: Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied Margueriten Route trip 3: Langs de westkust van Jutland  Margueriten Route trip 4: Over de eilanden naar Aalborg Margueriten Route trip 5: De Jutland jojo langs Skagen  Margueriten Route trip 7: Motormusea en Hans Christian Andersen

Bezoeken

Ribe, de oudste stad van Denemarken en waarschijnlijk ook de meest pittoreske. Ribe Viking Center, net ten zuiden van de stad. Mennesket ved Havet, kunstwerk de mens ontmoet de zee

Slapen en eten

Henne Stationskro, Strandvejen 72, 6854 Henne Lekker eten, binnen of op het terras. Er is ook plaats om je picnic te nuttigen buiten. Niet direct de meest joviale waard, eerder een stugge Deen Prijs: OO

Krikvig Camping in Vestervig Kleinere camping op een van de rustigste plekken van Denemarken met uitstekende faciliteiten. Prijs: OO

Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied

Zicht op Jutland vanaf RomoEen moderne, comfortable en lichte tent, ditto slaapzak en matje doen wonderen. Bij het ochtendgloren leren we echter dat je motor en baggage terug assembleren na een nachtje camperen toch wat gewenning vraagt. Ook de miticuleus voorbereide routes blijken de transfert naar de Garmin Zumo niet overleefd te hebben, dus die moet nog even hermaakt worden. Maar geen stress we zijn op reis en tegen 11u30 rijden we terug richting Denemarken, vandaag geen snelwegen. Eens buiten de randstad rijden we over het Noord-Duitse platteland richting Wischhafen waar we de ferry naar Gluckstadt zullen nemen. We nemen een aangename (lunch)pauze het dorpje Oberdorf in Cafe Restaurant 53° Nord. Het gebied waar we vanaf nu door rijden is lang een twistappel geweest tussen Denemarken en Zweden, de definitieve grens ligt pas sinds begin vorige eeuw vast. Het is geen grote oversteek over de Elbe en er zijn 4 boten in de running, maar alles inbegrepen ben je toch meer dan een half uur kwijt. En intussen is het 3 uur in de namiddag en onze bestemming in Denemarken op het eiland Romo ligt nog 223 kilometer weg. Met als doel om tegen 18u aan te komen zetten we het gas wat meer open en langs vlotte nationale wegen maken we snel vooruitgang richting noord. Plots maken bedrijvige stadjes plaats voor bossen en bomen en 10 minuten later staan we aan de Deense grens. Op het nieuws waren scherpe grenscontroles aangekondigd maar zoals vaak blijken de grote nieuwsbronnen niet betrouwbaar. We stonden dus niet aan de grens want voor we het goed beseften reden we op Deens grondgebied. De eerste stad waar we langs komen is Tonder. Hier kiezen we voor het eerst voor het bord met de margriet erop en die brengt ons langs de Westkust naar het eiland Romo. Even dreigt de boordcomputer roet in de planning te gooien met een waarschuwing dat de voorband leeg loopt. Maar gezien we niets voelen rijden we wat rustiger door tot enkele honderden meters verder alles terug normaal lijkt. Loos alarm dus. Du brug naar RomoDe brug naar het eiland zorgt voor een adembenemend gevoel, met de ondergaande zon vol in het gezicht is het alsof we door het water rijden. Morgen nemen we de tijd voor foto's, vandaag moeten we nog een tent opzetten. Romo is behoorlijk toeristisch uitgebaat, dus de campings daar zijn groot en van het familie type. Wij kozen voor de Kommandørgårdens aan de zuid-oost kant. Er is gelukkig zo veel plaats dat we zelfs hadden kunnen kiezen om een persoonlijk voetbalveld naast de tent te hebben. Tijd voor wat rust en een Deens biertje.

Deze route vorm deel 1 van de Margueriten Route door Denemarken, de andere delen zijn: Margueriten Route trip 1: Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s) Margueriten Route trip 2: Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied Margueriten Route trip 3: Langs de westkust van Jutland  Margueriten Route trip 4: Over de eilanden naar Aalborg Margueriten Route trip 5: De Jutland jojo langs Skagen  Margueriten Route trip 7: Motormusea en Hans Christian Andersen

Slapen en eten

Cafe Restaurant 53° Nord Klein en eenvoudig restaurantje met lekker eten, vooral populair bij fietstoeristen. Prijs: O

Kommandørgårdens Grote familiecamping, gelukkig groot genoeg om ook een rustig plekje te vinden. Restaurant, zwembad en bar zijn aanwezig, en een grote camping winkel. Prijs: OO

Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s)

Wat ik zo fijn vind aan reizen met de motor is de gedachte dat je met je ganse hebben en houden op elk moment overal naartoe kan. Niets dat je kan tegenhouden, de motor brengt je overal, en heb je je tent mee dan kan je die letterlijk overal opslaan. Dat is meteen ook de inspiratie voor deze reis. Denemarken staat bekend om zijn mooie en comfortabele campings, en het is een voor Belgen tamelijk onbekende bestemming, dus onze keuze is snel gemaakt: op naar het noorden! Camperen in Bremen De Deense grens ligt al snel meer dan 800 kilometer weg van Belgie dus een stukje snelwegsnorren is een must voor wie niet oneindig veel tijd heeft. Dus eens de motor met zorg geladen met baggage, tent en aanverwanten voor twee personen sturen we de GS de snelweg op. Onze avonturen motor blijkt een goede keuze voor de job want zelfs volgeladen en met een stevig duo erop blijft die perfect in balans. Blitse acceleraties zijn er natuurlijk niet meer bij maar het is vooral bij het remmen toch even uitkijken hoe je best die halve ton netjes tot stilstand brengt. Lange benen komen dan weer goed van pas bij stapvoetse maneuvers. De snelwegroute leidt langs Antwerpen, door de Kempen naar Nederland waar we Noordwaards gaan richting Hoogeveen. De innerlijke mens wordt versterkt in Apeldoorn, zo konden we meteen eens checken waarom we even Apeldoorn zouden bellen (denk aan de bekende reclame). Maandag is marktdag, dus keuze te over aan friet en worstenkramen, en op het raadhuisplein (vlak naast de markt) vind je dan weer de gezellige terrasjes. "Hotel Cafe De Paris" krijgt van ons een 9/10 voor snelheid, kwaliteit en prijs.

Van hieraf gaat het nog een stukje ver der richting noord en bij Meppel buigen we definitief af naar het oosten. Hier geniet je nog even van een stuk echte snelweg maar verderop en tot een flink stuk in Duitsland rij je op een tweebaansweg met eek flink wat vrachtwagens. De weg loopt door eindeloze bossen en buitenleven dus wij vonden dit vooral een welkome afwisseling van de saaie snelweg. Een sneller alternatief loopt net over de Duitse grens naar het noorden om dan langs Bremerhaven te passeren. Dit is de route die we op de terugweg zullen nemen. Maar het plan is om in Bremen op de stadscamping aan de Noordkant van de stad te logeren, dus is dat ons doel voor de dag. De camping blijkt een topper te zijn: Piekfijne faciliteiten en een glaasje Chardonnay op het terras van het mooi cafe restaurant aan het meer zijn een perfecte afsluiting na 558 kilometer rijden. Wie daar de tijd voor heeft moet zeker ook even Bremen gaan verkennen. Vanuit de camping rij je door de universiteitscampus en langs een gigantisch park de stad binnen. Prachtige historische gebouwen zijn getuige van de rijke geschiedenis van deze stad en kondigen de Deense architectuur al aan. Op de terugweg zullen we een andere optie kiezen en rijden vanaf de veerpont over de Elbe richting Groningen en buigen dan langs de Nederlandse grens af om in Bourtange (Friesland) te logeren op een charme camping. Deze ligt vlak naast de Bourtange vesting die zeker een bezoekje waard is.

Deze route vorm deel 1 van de Margueriten Route door Denemarken, de andere delen zijn: Margueriten Route trip 1: Van België naar Denemarken: De aanlooproute(s) Margueriten Route trip 2: Van Duitsland naar Denemarken door betwist gebied Margueriten Route trip 3: Langs de westkust van Jutland  Margueriten Route trip 4: Over de eilanden naar Aalborg Margueriten Route trip 5: De Jutland jojo langs Skagen  Margueriten Route trip 7: Motormusea en Hans Christian Andersen

Bezoeken

Vesting Bourtange, perfect gerestaureerde oude vesting.

Slapen en eten

Hotel Cafe De Paris Lekker eten op een terrasje, snel en efficiënt maar meteen ook gezellig. Ga voor de tosti! Prijs: OO

Campingplatz am Stadtwaldsee Luxe doorreis camping aan het Stadtwaldsee meer en aan de rand van Bremen. Perfecte infrastructuur en een kwalitatief restaurent met terras op het meer. Prijs: OO

Camping 't Plathuis Gelegen aan het einde van de wereld in Bourtange is dit een gezellige en charmante camping. Indien niet druk kan je simpelweg je tentje aan het meer opslaan. Prijs: O

Motormuseum in het Egeskov Slot - foto special

Egeskov Slot motormuseum - Harley Davidson collectie
Bij het verkennen van Denemarken (de motorroutes naar en door Denemarken vind je hier) deed het Mototravel team het Egeskov Slot aan waar zich een prachtig motor museum (auto en moto) bevindt. Vast en zeker een aanrader, hier is alvast de foto special van het motormuseum Egeskov Slot.


Wie zijn Deens wil oefenen kan hier het verbazingwekkend verhaal bekijken van de ontdekking en restauratie van een oude Harley Davidson:

Charge: Een documentaire over de eerste electrische moto GP op het eiland Man

Charge DVD - Electric Grand Prix Man

De legendarische TT op het eiland Man kennen we allemaal. Maar de wereldverbeteraars die motorrijden en racen in het electrisch tijdperk willen binnen loodsen hebben de weg naar het eiland ook gevonden. Met "Charge" is er nu ook een documentaire over de eerste electrische Grand Prix die op Man verreden werd. Voorlopig is de DVD enkel over de grote plas te krijgen, maar de producenten beloven dat die ook in onze contreien beschikbaar zal worden. Hier alvast een voorproefje:

Retro Biker Juli 2011

retrobiker-juli2011jpg
De nieuwe retro-biker ligt bij de drukker, abonneer je nu nog en lees onder meer:
• De verzameling van Jawa-fan Willy De Hoog
• Baudouin de Ville maakte een strip over de GP-races van de jaren zestig en zeventig
• Terugblik Trofee der Naties Lommel 1981: de Amerikanen komen
• Uit het fotoalbum van Retro-Biker-lezers
• Mijn motor en ik: de Zündapp 600 van Gaston Verhaegen
• Impressies van klassieker-evenementen in het voorjaar
• Rij-indrukken van neo-retro-motoren van Moto Guzzi, Kawasaki en BMW

Schouppe zorgt voor veiliger motorrijden (grapje)

Keira Knightley in The Avengers in beschermend catsuit
Het zat er al een tijdje aan te komen, onze Staatssecretaris voor Mobiliteit wil het motorrijden veiliger maken en heeft daartoe een reeks zinloze regeltjes gelanceerd. Voor de details kan U terecht in het staatsblad, wij zorgen voor een kleine bloemlezing van de meest opvallende van deze despotische bedenksels:

Vanaf September mogen we met z'n allen niet langer onze zoon of dochter van minder dan 8 jaar achter op de motor meenemen. Of er gevallen bekend zijn van verkeersslachtoffers die in zo'n situatie gevallen zijn is niet duidelijk. Maar wij hebben het idee dat het 's morgens met de fiets naar school gaan rijden in veel gevallen veel gevaarlijker is een ritje waarbij je pagadder stevig ingepakt achter op de motor zit. Zullen we meteen ook de fiets verbieden onder de 8 jaar?

Door de file filteren wordt nu ook in de wet vastgelegd. Dat zou een goede zaak kunnen zijn voor de rechtszekerheid van file-motards. Hoewel ik alweer geen weet heb van discussies omdat alle rechters weten dat dit gedoogd wordt. Maar die wet is er nu, alleen spijtig dat één van de criteria is dat je niet meer dan 20km/u sneller mag rijden dan de file (en ook niet sneller dan 50km/u zowieso). Hoe zowel de politie als de motorrijder die 20km/u gaan meten is niet duidelijk, misschien wordt dat een optie op de volgende generatie motorfietsen. Voorlopig dus ook een maat voor niets ...

En dan is er de "beschermende kledij". We kennen natuurlijk allemaal die zeldzame gek die in T-shirt in eerste versnelling naar 120km/u trekt in de hoop zoveel mogelijk afkeurende blikken te verzamelen. Daar worden mensen kwaad van, en hoe kan je beter stemmen ronselen dan kwade onwetende burgers een snoepje toe te gooien. De meeste motorrijders weten echter wat motorrijden inhoudt en kiezen steevast voor stevig schoeisel en passende kledij. Ondergetekende is ook het soort dat liever twee liter vocht uitzweet dan zijn lederen jas thuis te laten. Maar mag ik dat even zelf beslissen? Of moet ik voortaan op zondagmorgen het lederen pak in om met mijn 55 jaar oude scooter naar de bakker te tuffen?

Voor wie de wet op de beschermende motorkledij nog niet helemaal duidelijk was de essentie even op een rij gezet:
(klik om te vergroten)
beschermendekledij_shouppe.001

De beroemde Ducati sound als ringtone

Ducati superbike ringtone

Ben gek van Ducati of is het gewoon te stil bij jou in de straat? Je hoeft nu zelf niet meer te investeren in zo'n Italiaanse bolide om van de sound te kunnen genieten want je kan nu de beroemde Ducati sound terugvinden op de site, en zelfs instellen als ringtone voor je GSM.

Download dan de sound van je favoriete duc als ringtone op Ducati.com.