Scooters in America

harleys_davidson_scooter_peterson.jpg

harleys_davidson_scooter_petersonVan Juni 2011 tot Mei 2012 loopt er in het Petersen Automotive Museum een tentoonstelling over scooter. Een unieke gelegenheid om in Europa minder bekende scooters te zien en een stukje scooter geschiedenis in realiteit te zien. Niet in het minst deze eerder zeldzame Harley Davidson scooter

Geloof het of niet, maar de eerste scooters kwamen uit America. Lang voor de scooter-boom na de tweede wereldoorlog in Europa reden er in de VS reeds scooters rond. Geniet van onze fotoreportage hieronder, en als je snel bent kan je nog gaan kijken in Los Angeles.

Meer weten, lees er alles over op de site van het Petersen Automotive museum.

Het januarinummer van Retro-Biker

cover-retrobiker-jan2012.jpg

cover-retrobiker-jan2012Het januarinummer van Retro-Biker ligt bij de drukker. Abonneer je nu voor (18,50 eur per jaar) en ontvang binnenkort de nieuwe Retro-Biker met daarin

  • De late roeping van verzamelaar Raoul De Belder
  • Meesterkopîeerder George Beale en zijn Honda-6
  • Raoul De Frangh blikt terug op 33 jaar BMW
  • Mijn motor en ik: Urbain Sauwens en zijn René Gillet
  • CZ 175: low-budget restauratie van Patrick Meeze
  • Boekennieuws: klassieke motoren, Kreidlers en Vespa’s

Nog altijd verkrijgbaar: de Retro-Biker kalender 2012 – de laatste exemplaren

De BMW Scooter(s) is/zijn er!

page51-1010-thumbBMW Motorrad lanceert vandaag op de EICMA in Milaan twee maxi-scooters: de BMW C 600 Sport en C 650 GT. Het merk richt zich met deze modellen vooral op zakelijke rijders die praktische en slimme mobiliteitsoplossingen zoeken voor gebruik in drukke steden. De BMW maxi-scooters combineren de comfortabele rijeigenschappen van een motorfiets met het lage brandstofverbruik en de wendbaarheid van een scooter. De BMW C 600 Sport en C 650 GT zouden - volgens BMW Motorrad - bovendien een nieuwe maatstaf op het gebied van dynamiek in het scootersegment zetten. Benieuwd wat dat gaat geven, ik wil er vooral eens mee rijden.

In ons land kan je de BMW scooter bekijken op het autosalon in januari 2012, en bij je dealer later in het voorjaar. Geniet hier alvast van de fotos van de BMW C 600 Sport en C 650 GT scooters.

En kan je ermee door de bochten scheuren? Niet echt een circuitmonster natuurlijk, maar het ziet er toch best een stabiele machine uit, oordeel zelf in deze video:

Retro-Biker oktober binnenkort in jouw bus?

retrobiker-oktober2011.jpg

retrobiker-oktober2011Het oktobernummer van Retro-Biker ligt bij de drukker. Abonneer je nu voor (17,50 eur per jaar) en ontvang binnenkort de nieuwe Retro-Biker met daarin

  • Klassieker-evenementen van de afgelopen zomer
  • De speciale Saroléa’s van Fons Vleugels
  • De BOM-veteranenrit: sleutelverhalen
  • Bart Crauwels’ vondst op een Limburgse zolder
  • De BSA Gold Star-crosser van Guy Labbe
  • Cadeautips: helmen, boeken, handschoenen, ...

Cadeau-tip: Retro-Biker-kalender 2012 Net als vorig jaar geeft Retro-Biker een kalender uit met 7 kleurenfoto’s van klassiekers. Fomaat A4, twee maanden per blad. Prijs 7,50 euro inclusief verzendkosten (buiten België: €10.00 euro).

Bestellen op retro.biker@yahoo.com. coverkalender-2012

De moto van de Fonz uit Happy Days te koop

Fonz-triumph-trophy-tr5-628.jpg

Voor wie van nostalgie houdt en geld te veel heeft … onlangs werd de originele motorfiets van mijn jeugdheld "The Fonz" ofte "Fonzie" uit de populaire serie "Happy Days" teruggevonden. En die wordt op 12 november 2011 in Los Angeles per opbod verkocht. Ambities? Spaar alvast $90 000 dollar bij elkaar want dat is wat ze er hopen van te krijgen.Fonz-triumph-trophy-tr5-628

De "Tron" motor in het echt

tron-light-cycle-replica Voor de liefhebbers van science fiction films en exotische moto's is dit een droom die werkelijkheid is geworden. De jongens van Parker Brother Choppers hebben hun slogan letterlijk genomen: "If you can dream it we can build it", en ze hebben dus de "moto" uit Tron in het echt gebouwd. Niet alleen een visuele replica, maar de tweewieler rijdt ook effectief op electriciteit. Wil je er ook één? Doen dan mee aan de wedstrijd …

Morgen is het zo ver, nieuwe verkeersregels voor motorrijders

Beschermende-motorkledijHet zat er al een tijdje aan te komen, onze Staatssecretaris voor Mobiliteit wil het motorrijden veiliger maken en heeft daartoe een reeks zinloze regeltjes gelanceerd. Voor de details kan U terecht in het staatsblad of ondertussen op wegcode.be, wij zorgen voor een kleine bloemlezing van de meest opvallende van deze despotische bedenksels:

Vanaf September mogen we met z'n allen niet langer onze zoon of dochter van minder dan 8 jaar achter op de motor meenemen. Of er gevallen bekend zijn van verkeersslachtoffers die in zo'n situatie gevallen zijn is niet duidelijk. Maar wij hebben het idee dat het 's morgens met de fiets naar school gaan rijden in veel gevallen veel gevaarlijker is een ritje waarbij je pagadder stevig ingepakt achter op de motor zit. Zullen we meteen ook de fiets verbieden onder de 8 jaar?

Door de file filteren wordt nu ook in de wet vastgelegd. Dat zou een goede zaak kunnen zijn voor de rechtszekerheid van file-motards. Hoewel ik alweer geen weet heb van discussies omdat alle rechters weten dat dit gedoogd wordt. Maar die wet is er nu, alleen spijtig dat één van de criteria is dat je niet meer dan 20km/u sneller mag rijden dan de file (en ook niet sneller dan 50km/u zowieso). Hoe zowel de politie als de motorrijder die 20km/u gaan meten is niet duidelijk, misschien wordt dat een optie op de volgende generatie motorfietsen. Voorlopig dus ook een maat voor niets ...

En dan is er de "beschermende kledij". We kennen natuurlijk allemaal die zeldzame gek die in T-shirt in eerste versnelling naar 120km/u trekt in de hoop zoveel mogelijk afkeurende blikken te verzamelen. Daar worden mensen kwaad van, en hoe kan je beter stemmen ronselen dan kwade onwetende burgers een snoepje toe te gooien. De meeste motorrijders weten echter wat motorrijden inhoudt en kiezen steevast voor stevig schoeisel en passende kledij. Ondergetekende is ook het soort dat liever twee liter vocht uitzweet dan zijn lederen jas thuis te laten. Maar mag ik dat even zelf beslissen? Of moet ik voortaan op zondagmorgen het lederen pak in om met mijn 55 jaar oude scooter naar de bakker te tuffen?

Voor wie de wet op de beschermende motorkledij nog niet helemaal duidelijk was de essentie even op een rij gezet: (klik om te vergroten) beschermendekledij_shouppe.001

BMW R1200GS 2012 met waterkoeling?

De jongens van MCN wisten de hand te leggen op een foto van wat waarschijnlijk de nieuwe BMW R1200GS is, en het ziet ernaar uit dat die watergekoeld zal zijn:
BMW R1200GS met waterkoeling
Belangrijkste indicatie voor de waterkoeling is het feit dat de uitlaat begint onderaan het blok in plaats van vooraan. Dit kan alleen met waterkoeling omdat de uitlaatkleppen (die het warmst worden) de volle koeling van rijwind nodig hebben bij luchtkoeling. Wie goed kijkt kan ook een hint van een radiator opvangen.

Nog volgens bronnen die MCN kon spreken zou de waterkoeling niet bedoeld zijn om het vermogen nog wat de hoogte in te jagen, maar wel om millieunormen te respecteren, geluidsarme te werken en ook om wat ruimte vrij te maken bij de benen/knieën van de piloot. Daar valt wel iets voor te zeggen.

Merk ook op de de achterbrug aan de andere kant zit en de uitlaat nu rechts. Het wordt dus een volledig nieuwe motor, tenzij deze foto natuurlijk gespiegeld is ...

De Margueriten route door Denemarken

margueriten-route-animatie
Wat ik zo fijn vind aan reizen met de motor is de gedachte dat je met je ganse hebben en houden op elk moment overal naartoe kan. Niets dat je kan tegenhouden, de motor brengt je overal, en heb je je tent mee dan kan je die letterlijk overal opslaan. Dat is meteen ook de inspiratie voor deze reis. Denemarken staat bekend om zijn mooie en comfortabele campings, en het is een voor Belgen tamelijk onbekende bestemming, dus onze keuze is snel gemaakt: op naar het noorden!

Ontdek hier de
6 schitterende motor routes naar en in Denemarken.

Motormuseum Egeskov Slot Denemarken

In het Egeskov Slot in Denemarken kan je niet alleen een dagje rondlummelen en pick-nicken, ze hebben ook een uitgebreide collectie oude motoren en auto's. Geniet van onze foto reportage en ga zeker eens langs. Hoe je er geraakt lees je in onze reportage van de Margueriten route.

Motormuseum in het Egeskov Slot - foto special

Egeskov Slot motormuseum - Harley Davidson collectie
Bij het verkennen van Denemarken (de motorroutes naar en door Denemarken vind je hier) deed het Mototravel team het Egeskov Slot aan waar zich een prachtig motor museum (auto en moto) bevindt. Vast en zeker een aanrader, hier is alvast de foto special van het motormuseum Egeskov Slot.


Wie zijn Deens wil oefenen kan hier het verbazingwekkend verhaal bekijken van de ontdekking en restauratie van een oude Harley Davidson: