Alea iacta est ... Pizza in Palermo

pipa_selfies

De reis naar Pontedera krijgt een verlengstuk, letterlijk en figuurlijk. Vanavond werd bij een aantal flessen Fendant gekozen om met 9 scooters en 9 mannen in 2014 te vetrekken in Pisa richting ... Palermo! De Tiber zal overgestoken worden met theatraal vertoon, Napels zullen we zien zonder te sterven en de ferry naar Sicilië zal ons naar het uiteinde van Italië brengen. De plannen zijn gesmeed, we wachten nu enkel op de raclette van Kurt. Pizza in Palermo zullen we eten!

Weekendje Den Haag

Den_Haag.jpg

Waarom eens niet een city trip dichtbij met de motor zaten we te denken, en hop wij op weg naar Den Haag.

Den Haag (of ’s-Gravenhage) is de zetel van de Nederlandse regering. Het is een prettige oude stad, met brede straten en een rustiger karakter dan het schreeuwerige Amsterdam of het bedrijvige Rotterdam. Vanuit Den Haag zou je wel een tripje naar één van deze steden kunnen maken, met de motor ben je er in respectievelijk een uur en een half uur. Maar Den Haag heeft genoeg te bieden om een weekend mee zoet te zijn. Vanaf Antwerpen rij je er in een uurtje naartoe en een hotel in Den Haag heb je snel en goedkoop op internet geboekt. Een hotel in de binnenstad met ruime parkeergelegenheid is een Hotel van Mercure.

Lindenbomen

Het voorname Lange Voorhout, beplant met lindebomen, is één van de mooiste straten van Den Haag. Hier bevindt zich het statige Hotel des Indes, op de hoek van de Denneweg, een leuk straatje met veel leuke barretjes en restaurants. Het middeleeuwse Binnenhof waar de Nederlandse regering zetelt is vrij toegankelijk voor voetgangers. In het midden staat een gotisch gebouw met de Ridderzaal, waar ieder jaar op de derde dag van september de troonrede wordt uitgesproken, waarin de plannen voor het komende jaar worden bekend gemaakt. Op deze dag, die Prinsjesdag wordt genoemd trekt de koninklijke stoet met de Gouden Koets door de stad, een ceremonie waar elk jaar zeer veel mensen op afkomen.

Groen en strand

In het Haagse Bos, tussen de Bezuidenhoutseweg en de Benoordehoutseweg ligt het koninklijk paleis Huis den Bosch, waar prinses Beatrix woont en waar haar zoon, koning Willem-Alexander binnenkort naar zal verhuizen. Het Zuiderpark is het toneel van het gratis popfestival Parkpop op de laatste zondag in juni. Het mooiste groen is in de duinen te vinden in de deelgemeente Scheveningen. Als de zon ook maar even schijnt gaan de Hagenezen een frisse neus halen op het strand. Hier rijdt je met de motor zo naartoe, langs de file waarin automobilisten vast zitten. Stal de motor in de parkeergarage naast het Kurhaus, of in die op de hoek van de Zwolsestraat en de Gevers Deynootweg. Ook vlakvoor het Zwarte Pad bevindt zich een ruime bewaakte parkeerplaats.

Het Westland en Indisch eten

In de stad moet je zeker door de Indische buurt rijden, met veel mooie huizen en ambassades. Vlakbij ligt ook het Vredespaleis. Een andere leuke tocht is door het Westland, een gebied met veel glastuinbouw en leuke kleine wegen. De route van begint en eindigt in Scheveningen en gaat via Loosduinen en Wateringen richting Maassluis. Vervolgens rijd je door de polder richting Hoek van Holland en door de duinen terug naar Den Haag! Als de avond valt zullen jullie wel honger hebben. Het is alleen geschikt voor mensen die van scherp eten houden, maar wie in Den Haag is moet zeker een keer bij een Indonesisch restaurant eten. In deze stad zijn de beste Indonesische (of Indische, zoals ze in Den Haag zeggen) restaurants van Nederland te vinden. Deze zijn opgezet door mensen die na de Nederlandse koloniale overheersing naar Den Haag emigreerden.

Heb je nog wat tijd over, check dan ook een onze motor en scooter route door het groene hart van Nederland.

Motor Reisverhalen

20120606-150856.jpg

Bij een reisverhaal horen niet altijd routes, maar dat maakt ze daarom niet minder smakelijk om te lezen. Vooral als er een verslaggever met scherpe pen en blinkende iPad op de motor zit. Daarom verzamelen we hier op mototravel.be voortaan ook motor reisverslagen die het lezen waard zijn. Hieronder alvast twee reizen die ondergetekende ondernam in de voorbije twee jaar:

1. Viaggio a Pontedera, naar Italië met de scooter

In het voorjaar van 2012 trokken 9 mannen met hun scooters (8 Vespa's en 1 Heinkel) van Oudenaarde naar Pontedera in Italië waar de Vespa gemaakt wordt. Het werd een plezante tocht van camping naar camping, met zon en regen, plezant picnics (waarvan ééntje met kaasfondue in de sneeuw op de top van de Sint Bernard pas). Lees de avonturen van deze scooter liefhebbers hier.

2. De GS Wild Boys in de Pyreneeën

De lente van 2013 was dan weer de gelegenheid om de limieten van een BMW 1200 GS Adventure af te tasten in de Spaanse Pyreneeën. Hoewel, het waren eerder de limieten van de rijders die verkend werden. Opnieuw een boeiend verslag van een paar venten in de buurt van een midlife crisis die zich rot amuseerden en als vrienden terug kwamen. Hier vind je de exploten van de GS Wild Boys in de Pyreneeën.

Met de juiste banden op reis

Rechten voorbehouden aan: el otro jubilo Motorreizen zijn heerlijk in alle seizoenen, maar toch zijn er enkele dingen waar best rekening met gehouden moet worden om uw veiligheid te garanderen. Net als bij wagens heeft een motor bij winterse omstandigheden bijvoorbeeld nut van winterbanden voor een betere grip op het wegdek. Meer zelfs, om een veilige rit met uw tweewieler te waarborgen, zijn winterbanden een noodzaak om het bochtenwerk op onbekende wegen tot een goed einde te brengen. Het omgekeerde is ook waar: de zomer tegemoetgaan met winterbanden is een even slecht idee.

Niet alleen is er een groot verschil tussen autobanden en motorbanden, maar ook tussen motorbanden onderling. Denk maar aan banden voor motorcross, lange afstandsreizen en scooterbanden, die elk andere behoeften hebben. Het is belangrijk om bij het kiezen van de juiste banden in gedachten te houden wat u met uw motor wilt doen. Afhankelijk daarvan kiest u een band. Voor een overzicht en meer uitleg van de verschillende merken en types motorbanden, ga naar: http://www.tirendo.be/motor/banden/

“Enkele zaken waar u bij het aankopen van nieuwe banden, of dit nu zomerbanden of winterbanden zijn, best rekening met houdt, zijn het profiel en de hoeveelheid silicum in de rubbersamenstelling van de banden” stelt Dietmar Töpfer, bandenexpert bij tirendo.be. “Het profiel van winterbanden heeft zo bijvoorbeeld meer kleinere groeven om water en sneeuw sneller af te voeren en aquaplaning te voorkomen.”

Een ander belangrijk kenmerk van winterbanden, volgens Dietmar Töpfer, is een verhoogd silicumgehalte in de rubbersamenstelling, waardoor de band bij winterse temperaturen soepel blijft. Dit verhoogt de grip bij oneffenheden in het wegdek en zorgt ervoor dat de banden minder hard slijten. Banden moeten verder eenzelfde slijtage hebben. Het is niet aangewezen om een nagelnieuwe band met een zo goed als afgesleten band te combineren. Eenzelfde loopvlak bovendien is een must!

Met de juiste banden is het hele jaar door veilig op reis gaan met de motor geen enkel probleem meer. Dus stel uw veiligheid voorop en selecteer banden die uw rijcomfort zullen vergroten. Dietmar Töpfer is al meer dan 30 jaren actief in het bandensector. Tegenwoordig is hij actief bij tirendo.be, een online bandenwebsite, waar hij klanten met raad en daad bijstaat in hun zoektocht naar de perfecte band.

Tirendo.be 3

Rechten voorbehouden aan: Sergio Morchon

Motorvakantie Zuid-Engeland

arundel-castle.jpg

Zuid-Engeland is gezegend met prachtige groene en heuvelachtige landschappen. Deze kun je met de motor prima ontdekken: het land is bezaaid met goed onderhouden smalle plattelandswegen waar het vrijwel nooit echt druk is. Je komt langs prachtige plattelandsdorpjes, het mysterieuze Stonehenge en middeleeuwse kastelen.

Romeinse villa’s

Pak in Duinkerke de ferry naar Dover. De tocht duurt nog geen twee uur. Ga nog niet gelijk het binnenland in, voor de mooiste reiservaringen rijd je de eerste dag over de hoge krijtrotsen langs oude badplaatsen als Hastings, Bexhill en Eastbourne. Hierna kan je door het mooie landschap van de South Downs rijden en het fraaie Arundel Castle bekijken. In de buurt liggen ook oude Romeinse villa’s en de ruïne van Cowdray Mansion uit de Tudor-periode.

arundel-castle

Stonehenge en de graafschappen Devon en Somerset

Het ruim 5.000 jaar oude Stonehenge ligt midden in een dunbevolkt landelijk gebied. Het graafschap Dorset is bijzonder mooi, met veel eeuwenoude boerderijen en landhuizen. Pas wel op voor loslopend vee. Devon en Somerset zijn graafschappen met fraaie wegen door dichte bossen en oeroude weilanden die met hagen en stenen wallen zijn omheind.

Sussex en Kent

Sussex is een landelijk gebied, vol met typische boerendorpjes en markten. Neem wel de plattelandsweggetjes, vanaf de rondweg mis je veel van het spectaculaire groene landschap. Winchester is een oude historische stad met een prachtige kathedraal. Een prima plek om even af te stappen, door het oude centrum te lopen, de kathedraal te bezoeken en voordat je weer op de motor stapt te lunchen in een van de karakteristieke pubs. Als je de vakantiebeoordelingen van andere reizigers moet geloven is Kent het mooiste gebied van Groot-Brittannië. Het wordt ook wel de tuin van Engeland genoemd. Een groot deel van Kent ligt op de kalkrug van de North Downs, die helemaal uitloopt tot Dover.

Een volledige reisroute met de motor door Zuid Engeland vind je hier.

10 iPhone apps voor motorrijders

Vertrek je straks op vakantie met de motor en beschik je over een iPhone? Dan zijn dit een aantal apps de motortrip aangenamer kunnen maken.Apps for bikers - motorrijden

1. Motorcycle Builder 3D

In de categorie games een leuk stukje tijdverblijf. Met deze app kan je je eigen motor samenstellen. Motor, wielen, zadel, tank, etc. Je plakt tesamen zoals je dat zelf wil. Puzzelen voor motorrijders dus. Gratis Klik hier: Motorcycle Builder 3D Free - Design and Drive - Ocean Red, LLC

2. Unreal trial

Een handigheidsspelletje waar je als trial rijder gas en gewichtsverdeling correct moet doseren en verdelen om het parcours door te komen. Gratis testversie - € 0,79 voor de volledige versie Klik hier: Unreal Trial - Mikhail Mulyar

3. Moto Chaser

Een tamelijk verslavend race spelletje in een grappige retro look. Gas en gaaaaaaaan op dat parcours! € 0,79 Klik hier: Motorcycle Bike Race Fire Chase Game - Pro Top Racing Edition - RoboNacho Systems, LLC

4. Motorcycle Engines

Gek van de sound van je Harley? Met motorcycle engines kan je naar de stevige brul of jankende schreeuw van je favoriete motor luisteren. De betalende versie bevat zo maar even 103 motoren, de gratis versie (Lite) is beperkt to 4 merken. Op dit moment is ook de volledige versie gratis, haast je dus. Klik hier: Motorcycle Engines - ARE Apps Ltd

5. Rev Lite

Eentje voor de circuit rijders. Deze app is eigenlijk voor auto racers bedoeld omdat je met je iPhone op het dashboard ook meteen een pak extra informatie krijgt over je motor. Maar het werkt ook voor motorrijders, vooral de lap timers is top. Je start de timer, steekt de iPhone in je binnenzak en trekt het circuit op. Door de GPS te gebruiken weet de applicatie wanneer je een rondje hebt afgewerkt en zo kan je achteraf je timings bekijken maar ook versnelling, afremmen en de zijwaardse krachten in de bocht. Wel opletten voor de batterij, na 50 minuten was mijn iPhone4 bijna plat. Gratis voor de lite versie Klik hier: Rev Lite - DevToaster

6. SizeMe

Op zoek naar een moer of bout, en geen schuifmaat bij de hand? Geen probleem met size me, je digitale precisie meter.

7. Air BnB

Nog snel een leuke slaapplek zoeken onderweg is kinderspel met deze BnB zoeker. Het is eigenlijk meer dan een klassieke zoekmachine want de B&B uitbaters kunnen zelf hun plekje toevoegen via de website. Een Amerikaans initiatief maar met behoorlijk wat slaapgelegenheden in Europa ook. Gratis Klik hier: Airbnb - Airbnb, Inc.

8. Best Biking Roads

Net zoals er veel websites zijn waar je routes kan bekijken is dit een app die toegang geeft tot leuke routes rondom de plek waar je op dat moment bent, of op een zelfgekozen bestemming. Leuk idee maar voor € 2,99 zou ik toch wat meer kwaliteit verwachten. Klik hier: Best Biking Roads - Static Motion

9. Waar's m'n tent?

Het zouden geen Nederlanders zijn die een app te ontwikkelen die ervoor zorgt dat u moeiteloos uw tent terugvindt, eens u na het opzetten de locaties opslaat. De ideale app voor motards die met een stuk in hun kraag hun camouflage tentjes moeten terugvinden op een onmetelijk uitgestrekte camping. gratis. Klik hier: Waar's m'n tent? ("Where's my tent?") - Ostempa Software

10.  The Weather Channel

Motorrijden in de regen is nooit plezant, maar je wil ook niet zitten smelten in je zwart lederen pak bij 35 graden. Deze gratis app biedt niet alleen een handig overzicht, maar heeft ook een aantal handige features, zoals een waarschuwing wanneer u regen kunt verwachten. Klik hier: The Weather Channel - The Weather Channel Interactive

Motorvakantie in Tsjechie

tsjechie.jpg

Dat Europa een heerlijk werelddeel is om doorheen te rijden op de motor, weten wij natuurlijk al langer. De favorieten plekken blijven toch de Franse en Spaanse landschappen. Voor de mensen die hier al vaker doorheen gereden hebben, zijn er gelukkig nog veel meer plekken in Europa die je kunt ontdekken op de motor.

Tsjechië Het is misschien niet de eerste land waar je aan denkt, maar Tsjechië beschikt over prachtige natuur en prachtige landschappen. Je kunt een goedkoop vliegticket naar Praag boeken en daar een motor huren. Uiteraard kun je ook de reis per motor naar Tsjechië maken, afhankelijk van hoe lang je de vakantie wilt maken. Zo is Praag een prachtige stad om te ontdekken en het eten is er relatief goedkoop. Motorrijders zijn vooral fan van de omgeving. Er is prachtige natuur en er zijn verschillende berggebieden rondom Praag waar je doorheen kunt rijden.

Zo heb je op ongeveer 100 kilometer te noordoosten van Praag het Bohemian Paradise. Dit park staat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO en beschikt over een prachtige omgeving, historische monumenten, kastelen, landhuizen en typisch Tsjechische architectuur. Een schitterende route om te rijden is van Turnov naar Jicín.

http://www.flickr.com/photos/24000399@N03/5175375963/in/photolist-8Tk9Y4

Motorvakantie in Tsjechie

In Tsjechië zijn ook diverse motorcampings te vinden. Vooral in het noorden vindt je veel motorcampings en hotels. Ook van Nederlandstalige uitbaters. Wel is het aan te raden om van te voren goed uit te stippelen naar welke campings je wilt gaan. Zeker in het hoogseizoen wil het nog wel eens voorkomen dat een camping vol staat. Wanneer je van motorhotel naar motorhotel wilt gaan kan je de kampeerspullen zelfs helemaal thuis laten.

Een leuke camping is camping Papillon. Deze camping ligt centraal in het noorden van Tsjechie en kan daarom perfect als uitvalsbasis gebruikt worden voor diverse tochten. Maar ook zit je vanaf de camping zo in Polen of Duitsland.

Touren door Nederland; dichtbij maar toch verrassend

Utrechtse-heuvelrugOm een mooie tourtocht te maken hoeven we niet altijd af te reizen naar verre bestemmingen. Ook dichtbij huis zijn nog genoeg mooie routes om te rijden. Alleen Nederland al heeft verschillende mooie routes om te ontdekken. Hier volgen enkele suggesties.

Utrechtse Heuvelrug

In de provincie Utrecht strekt zich het licht heuvelachtige landschap van Utrechtse Heuvelrug uit. Deze route voert langs prachtige oude plaatsen als Amerongen, Doorn, Houten en Zeist. Daarnaast is dit gebied het op één na grootste bosgebied van Nederland. Alleen de Veluwe heeft een grotere oppervlakte. De combinatie van veel bossen met mooie authentieke plaatsen maakt deze route meer dan de moeite waard!

Het Lauwersmeer, Groningen

lauwersmeerHet noorden van Nederland is misschien niet de eerste plek waar je aan denkt bij het plannen van je volgende tourtocht. Toch is deze streek zeker een mooie plek om doorheen te rijden. Helemaal in het noorden van Nederland, tussen Friesland en Groningen ligt het Lauwersmeer. Een mooie route om hier te rijden is van Groningen richting Dokkum. Vanuit daar kan via het Lauwersmeer en de kust aan de Waddenzee terug worden gereden richting Groningen. Onderweg voert de route langs verschillende kleine Friese en Groningse dorpen die perfect zijn voor een tussenstop. Als je een hotel boekt in Groningen kan je daarna nog een dag uittrekken om deze stad te verkennen.

Schouwen-Duiveland en Walcheren

Deze route begint op de Brouwersdam in Zeeland en voert via de Deltawerken, Veere en Vlissingen naar Goes en de Zeelandbrug. Genoeg hoogtepunten dus waar onderweg even gestopt kan worden. Naast de net opgesomde hoogtepunten zijn er ook een hoop Zeeuwse stadjes te zien in de meest waterrijke provincie van Nederland. Trek genoeg tijd uit voor deze route want er is genoeg te zien!

En dan is er natuurlijk nog de motorroute door het groene hart van Nederland die we eerder al publiceerden.

Motorrijden door de Dolomieten

Dolomite Pass

Italië: het land van de pasta’s en de prachtige landschappen met als hoogtepunt de Dolomieten. Dit is een van de meest geliefde gebieden voor motorrijders. De ene na de andere bocht, testen jouw skills als bestuurder. Daarbij rijd je in een prachtige omgeving met rode rotsen en ongerepte natuur. Helemaal in de onbewoonde wereld ben je niet, want dit prachtige gebied trekt meer motorrijders aan. Het is dus ook een goede plek om kennis te maken met andere motorliefhebbers.

Kamperen of in een hotel Het fijne van een motorvakantie is dat je ontzettend mobiel bent. In Italië zijn verschillende vakantiehuizen voor motorrijders te vinden en zeker in de dolomieten vind je veel motorhotels. Toch is het ook leuk om een te kiezen voor een camping weekend. Een tent en wat spullen nemen niet veel plek in en het maakt je extra mobiel.

Italie is niet voor niets het kampeer land bij uitstek. Van idyllische bosdelen, tot  campings waar menig resort eigenaar jaloers van wordt, neem bijvoorbeeld het Union Lido.

De beste routes De beste route is natuurlijk voor iedereen anders. Dat is het grote voordeel van overnachten in een motorhotel. Daar kom je anderen tegen waarmee je kennis kunt delen over het gebied. Vanuit Molveno kun je verschillende kanten op. Je kunt bijvoorbeeld een prachtige rit naar het Gardameer maken of een van de bekende Dolomieten passen volgen zoals de Passo Sttelvio, Passo Gavia of de Mendelpass.

Zeker wanneer je in een motorhotel verblijft, kun je daar verschillende motorroutes krijgen. Tevens zijn er ook apps te downloaden die je geweldige motorroutes kunnen geven (denk bij het gebruik van mobiel wel internet wel aan je roaming kosten, niet dat je een maand later wordt verrast met een rekening). Best Biking Roads is een van die apps (Android) waar nog steeds nieuwe routes aan toe worden gevoegd.

Dag 8: Het water is veel te diep

Wie dacht dat de laatste dag in Spanje een doordeweeks gebeuren zou zijn, die heeft niet begrepen welk een explosieve cocktail Endurofun en de Wild Boys vormen. Neem nu het eenvoudig pellen van een gekookt ei. Yves ontwikkelde daarvoor een speciale hoge-druk techniek die je eitje feilloos gepeld en in no time op je bord laat belanden. We zijn er zeker van dat het ei in kwestie zich niet over de ontbijttafel zou verspreid hebben als het harder gekookt was. Het mag duidelijk zijn, met deze club is ambiance verzekerd. Doe er nog wat joy riding met een golf karretje bij en je begrijpt waarom Anna van de camping ons verzekerd heeft dat "Wild Boys" een perfecte naam is. Maar er zou ook gereden worden op de laatste dag van de reis, en hoe! Als muilezels trokken we de bergpaden omhoog met het zweet tussen de benen en het hoofd in de wolken. Het einddoel was een spookdorp hoog in de bergen. Daar konden we de heer danken voor de voorspoedige reis in de vervallen kerk, onze zonden opbiechten en tegelijk bidden voor een spoedig herstel voor Boy die ondertussen verzorgd werd in een ziekenhuis in zijn thuishaven. De lokale hippies in het verlaten dorp keken wel even op van zo veel drukte. Van daaruit ging het alweer verder tegen een rustig - nu geen accidenten meer doen - tempo door de bergen rondom Camping Isabena.

Isabena is trouwens de naam van de rivier die hier door de streek stroomt, en gezien een off-road avontuur er geen is als er geen rivier doorwading bij is besloot gids Bart daar als afsluiter werk van te maken. Maar zoals Willy Somers het al zong: "Het water is veel te diep", vooral als je beentjes korter zijn dan de vorkpoten van je KTM. En daar ging Bart het water in, wat dan weer een open doel was voor Werner die dan wel geen langere benen heeft maar wel een motor met nauwelijks vorkpoten. En hop daar dook de senior van de groep met zijn brommerken het sop in om vlotjes naar de overkant te spartelen. Er is maar 1 conclusie: Werner is een held! klik hier voor de links naar de video

Hiermee kwam de reis tot een einde (althans het deel op twee wielen), tijd voor een zwemken, motoren vastsjorren, pintje drinken en veel napraten over de trip en over het leven. Het is verbazingwekkend hoeveel levenswijsheid er uit zo'n bende overjaarse pubers komt als je er maar genoeg bier in giet. Wie meer details wil moeten we teleurstellen want what happens in de Pyreneeen stays in de Pyreneeen.

Morgen gaat elk terug zijn eigen weg, platreden of nieuwe paden maar allemaal een ervaring rijker. Tot binnenkort vrienden.

20130607-203409.jpg

20130607-203430.jpg

20130607-203445.jpg

20130607-203452.jpg

20130607-203504.jpg

20130607-203530.jpg

Dag 7: Grote opening van kapsalon De Chaletten

Er zijn geen zekerheden meer in het leven. Het zou een rustig dagje worden, tijd voor de gewonden om op hun positieven te komen: shopping in Andorra, 's avonds dezelfde camping, rustig dus. Althans, dat was het plan want tijdens het tamelijk chaotisch ontbijt werd alles op zijn kop gezet. Tussen de boccadillios con huevo en de croissants con jamon y queso door liet Boy weten dat hij er de brui aan gaf wegens te veel pijn, voelde Luc zich na een goede nachtrust in topvorm en werd er dus beslist om direct te vertrekken naar de beruchte "Col du Misere". De testosteron bommen in de groep zijn de col ook op gereden met succes en terug naar beneden gegleden met dichtgeknepen billen. Bewijs is daar echter niet van, de rustiger boys hebben ze enkel een boerenwegel zien inslaan, meer niet. Vervolgens vlogen we in formatie de bergen in over asfaltwegen, die uiteindelijk 15km gravel bleken te zijn. En daar, diep in de bergen waar de geiten en de ezels nog intiem zijn met hun hoeders zou er dus een restaurant zijn waar we snel een bordje lokale charcuterie konden eten. In de praktijk kregen we een parade aan delicatessen voorgeschoteld waar zelfs Pieter Breugel de oude heen raad mee zou weten. Het begon met een schotel huisgemaakte worsten van zachte chorizo tot pittige zwarte pensen, aangevuld met drie blokken bergkaas. Daarna volgden kommen met varkenspoten, worsten, spek, ribbetjes en stoofschotels van kip en everzwijn. Als dessert was er natuurlijk flan en creme catalan maar ook panna cotta en verse kaas met honing, aangevuld met gedroogde noten en vruchten met een porron Moscatel. De perfecte lichte maaltijd dus om 60 kilometer door natuurparken te scheuren, te schudden en te beven.

En ondanks onze overvoedde toestand, ondanks het snediger tempo, ondanks de wilde paarden op ons pad en ondanks een onweer om de dag af te ronden is niemand gevallen of zelfs maar omgevallen vandaag, zelfs Luc niet, allez, bon, toch bijna niet. Maar de ondergrond naast de chalets is dan ook heeeel oneffen. We weten nu ook dat Luc nog andere talenten heeft, zo bleek toen Hans geholpen werd aan een nieuwe look middels een tondeuze. En zo werd kapsalon De Chaletten gelanceerd op een camping in Spanje.

Samengevat, er zijn dus geen zekerheden meer in het leven, laat het ultieme bewijs daarvan zijn dat zelfs survival boy Bart ondertussen is toegetreden tot de selecte club van de Chaletten. Welkom Bart, en Stef is U eeuwig dankbaar!

20130606-213637.jpg

20130606-213654.jpg

20130606-213724.jpg

20130606-213716.jpg

20130606-213735.jpg

20130606-213800.jpg

20130606-213820.jpg

20130606-213810.jpg

20130606-213838.jpg

Dag 6: Day three - off road - is where we separate the boys from the men

Dag drie is de dag waarop iedereen het spel zo'n beetje begint te kennen en nieuwe kunstjes uitprobeert, je weet wel net zoals bij het skieen. Werner bijvoorbeeld weet ondertussen dat hij niet een grote en een kleine koffer heeft, maar wel twee uitschuifbare exemplaren. Boy weet nu dat zijn GoPro nooit zal werken en zelfs Bart heeft er vrede meegenomen dat de Wild Boys eigenlijk Chalet Boys zijn. Een re-branding van het team naar "De Chaletten" dringt zich nu wel op. Dag drie was ook de dag waarop het landschap veranderde van prachtig naar onbeschrijfelijk mooi. Het schrijverstalent van ondergetekende schiet tekort om de schoonheid van de natuur, bergen, parken en dorpjes aan het einde van de wereld te beschrijven. Bekijk gewoon de foto's! Ondertussen leren we ook vanalles bij over de Spaanse cultuur en gewoonten. Zo mag je in een natuurpark maar per 7 binnen, en mag je in datzelfde park ook maar per 7 staan praten, een fijngevoeligheid van de locale wetgeving die zelfs Boy ontgaan was. Even dachten we dat we ook maar per 7 zouden kunnen eten maar het ondernemerschap zit in de diepste vezels van de Spanjaarden ingebakken en de kok van Hostal Francisco - die eigenlijk met vakantie was - schotelde een heerlijke en copieuze maaltijd voor.

Dag drie verliep echter niet rimpelloos. Voor de gevoelige zielen onder de lezers en vooral lezeressen kan ik nu al zeggen dat er geen reden tot paniek is. Tot de rand met bloed gevulde motorbotten hebben we enkel in de fantasie van Boy gezien. Eenzelfde Boy die trouwens de eerste prijs van de dag krijgt en zichzelf nu dus officieel kan omdopen tot "Man". Waarom? Nadat zijn olie lekkende 1150 GS ook nog eens met een luide knal op 1 cylinder overschakelde (een euvel dat trouwens snel verholpen werd door chef techniek Yves) slaagde hij er toch in zijn techniek om een motor 180 graden te draaien op 1 vierkante meter te verfijnen. Spijtig genoeg was hij deze keer vergeten zijn voet mee te draaien wat resulteerde in een verrokken spier en een bijzonder pijnlijke 40 kilometer off road. Hier even speciale dank aan El Commandante en Den Trompet voor de morele en fysieke steun. Eerder op de dag had ook Luc (vanaf nu dus Luc The Man) zijn sporen verdiend door op tamelijk spectaculaire wijze zijn nog niet gerodeerde, blinkende sissy bike van de nodige oorlogswonden te voorzien. Ook hier geen blijvende letsels maar de ribben en blauwe plekken doen pijn naar het schijnt. Er is dus wel wat tijd verloren onderweg en nadat den brommer van Bert die nogal te lijden had onder de vele schokken opgelapt werd met tie-raps slaagde Bart er in om voor de tweede keer lek te rijden. Gelukkig vervangt Asterix (jawel, een nieuwe bijnaam) met de hulp van Stef/Obelix een band binnen het kwartier. Tot slot en geheel uit onverwachte hoek is er de prijs voor de zotste sprong. Die mag op naam van Patrick gezet worden die voor even zijn telefoon opzij legde om aan iedereen te tonen hoe je "een boompje neemt". Oordeel zelf aan de hand van de video beelden hieronder.

20130605-215607.jpg

20130605-215639.jpg

20130605-215701.jpg

20130605-215726.jpg

20130605-215746.jpg

20130605-215803.jpg

Dag 5: Smells like team spirit

Wat hebben we geleerd vandaag? Er is niets beter voor de team spirit dan het repareren van banden. 's Ochtens genoten we nog op een terrasje naast de bandencentrale om Werner een nieuwe slof aan te meten. En wat doe je op 2000 meter op een grindpad in de dichte mist met een platte voorband? Een koffietje zetten en rustig een binnenbandje steken. Ja, de groepsgeest is serieus aan het groeien, meer nog, iedereen heeft ondertussen zo zijn eigen rol in de groep: - Werner de paardentemmer is ondertussen zo self-supporting geworden dat hij een achterwiel kan steken en tegelijk tips en advies geven voor een waardevoller leven. - Patrick de stillen zorgt voor extra inkomsten als sprekende klok, bij elke stop neemt hij een paar telefoontjes aan om de mensen het uur te vertellen, althans dat denken we. - Yves den trompet kan zijn werk bij Eandis niet thuis laten en zorgt dat er overal langs de route voldoende gas verdeeld wordt, en hij maakt het dan nog zelf ook. Als daar maar geen GAS boetes van komen. - Paul de commandant bekommert zich om de plaatselijke politie, een blik op zijn pasfoto met kepie volstaan om Policia Municipal en de Guardia Civil op 123 naar huis te spelen. - Bert de koffiemeneer zorgt dan weer voor het maaien van de grachten, helemaal belangeloos en tot groot jolijt van de achterop komenden. - Boy Naranja die Castillio y Arragon staat dan weer klaar als Royale escorte met zijn sinaasappel op zijn kop en zijn Prins Albert ... op het €2 stuk op het oliepijlglaasje van zijn motor. - Luc de heftrucker heeft ook al zijn werk meegebracht want 1 op de 2 keer legt hij zijn brommer op zijn kant zodat hij die weer kan opheffen. - Erik de springer die elke verkeersdrempel in Spanje test op zijn degelijkheid met een poging om die als schans te gebruiken. - Stef de kookmoeder die met milde glimlach de ambities van Bart (zie verder) relativeert en voor de rest nog geen worst op de BBQ heeft moeten leggen. - Bart het jong geweld is er steeds weer met een motiverend woordje: Jullie slapen niet buiten? Pussies, Jullie slapen in een chalet? Mietjes, Jullie kunnen geen 3 maand overleven op corned beef en rivierwater? Luxeboys! - Maar gelukkig is er ook Hans den bankier want heeft op elk moment een pittig verhaal klaar dat zich op een dermate exotische plek afspeelt dat de verhalen van Bart dan weer verzinken in de regen.

En regen die hebben we ondertussen gekregen, tegen alle weersvoorspellende modellen in. Maar na een dag met volle zon, dichte mist en sneeuw langs de kant van de weg kan wat regen de pret niet bederven.

(vandaag geen foto's want het internet lijkt netgens op hier)

20130606-100112.jpg

20130606-100131.jpg

20130606-100150.jpg

Dag 4: Hans gaat vreemd

Het was bijna aandoenlijk, het afscheid van Maaike. Al die stoere mannen die per se nog even wilden kussen. Voor wie haar niet kent, Maaike begeleidde Stef naar het Zuiden en is zelf instructrice endurorijden, en de laatste vrouw die de wild boys ten afscheid konden kussen. Was het al een eerste uiting van heimwee naar vrouw en kind, of eerder nervositeit voor wat ging komen: de eerste dag off road. Ik denk het laatste ... Nu ja, het off road gebeuren zou de eerste uren niet de grootste uitdaging blijken. Zo moet ze in Zottegem de werking van de zijpikkel nog eens nader bestuderen: Erik, om te vertrekken moet de pikkel ingeklapt zijn anders start den brommer niet en Yves, als je stopt moet je de pikkel uitklappen, anders valt den brommer om. Bon, tot hier de les motorrijden voor beginners. Ik zou ook "systeem D" kunnen uitleggen om te verklaren waarom we 5 kilometer na het vertrek al 3 man kwijt waren en een half uur stonden te schilderen bij een benzine station, maar laat ons het er op houden dat de Wild Boys niet de meest gedisciplineerde jongens zijn, dat zou op het einde van de nog bevestigd worden.

Het echte werk begon tussen de wijngaarden met zicht op de haven van Collioure met de laatste instructies van leider Bart. En nog geen twee kilometer verder liet iemand zijn KTM vallen. Gelukkig had niemand het gezien en kunnen we de naam van de eerste gevallene geheim houden, maar hij is groter dan 1m90 ... Hij zou echter niet de laatste die zou vallen, een zware moto volbeladen op moeilijk terrein, het is geen beginnerswerk. En verstandige mensen geven hun dierbaarste bezit dan af als het even moeilijk wordt. Daarom gaf Hans zijn triple black door aan Bart, dus het is niet echt Hans die vreemd ging maar wel zijn brommer. Van Hans zelf kunnen we hoogstens zeggen dat hij al eens vreemd doet.

De voormiddag leek dus best wel uitdagend maar dat zou slechts een voorproefje blijken. Gelukkig is de stelregel van Endurofun: "Is het buikje goed gevuld, dan wordt er over moeilijk parcours minder geluld". Wat we na het eten te verwerken kregen bleek niet voor gevoelige magen, en al helemaal niet voor mensen met een alternatief evenwichtsgevoel. En dat bleek het geval voor de meerderheid van de "Boys", maar toch met Boy voorop. Zo goed als alle valpartijen geschiedden echter bij 0 km/u dus op wat krassen op koetswerk en ego na allemaal geen erg. Gezweet is er wel, en gevloekt ook.

Gevloekt op keien, uitgespoelde wegen, stijle hellingen en los zand. Gesakkerd op het gebroken oliepijlglaasje van de 1150 van Boy, en gezaagd over platte binnenbanden en beschadigde buitenbanden. Maar niets wat een positieve biker spirit niet kon overwinnen.

De prijs van de dag gaat naar Boy die de stand leidt met het meeste valpartijen maar tegelijk zijn positieve zelve blijft. De runners up zijn Bart en Werner, twee keikoppen die elkaar terugvonden tussen twee inbussleutels, of nog niet helemaal? De prijs van het publiek tenslotte gaat naar Erik de teddybeer die piepende banden combineert met eeuwig positieve spirit.

20130603-211710.jpg

20130603-211644.jpg

20130603-211750.jpg

20130603-211817.jpg

Dag 3: Van Spanje naar Frankrijk

Zo adembenemend mooi en rustgevend als de Pyreneeen waren bij ons vertrek in Spanje, zo hectisch en lelijk zijn de route nationals aan de Franse Zuidkust. Maar de zon die onze kampeerplek tussen de palmbomen opwarmde tot een aangename 25 graden heette ons op zondagavond hartelijk welkom. Wie ons ook welkom heetten waren Boy (die nu al gebuisd is voor het vak orientatie, hierover later meer), Stef (die voor een glaasje wijn en worst zorgde) en natuurlijk toergids Bart die iedereen meteen voorzag van een "Wild Boys" zakmes en ditto t-shirt. Maar zondag was dus een verbindingsrit van wat straks ons eindpunt wordt naar onze start in de buurt van Aregeles-sur-Mer. Nu doet de term verbindingsit deze prachtige route oneer aan. Dwars door de Pyreneen, en rakelings langs Andorra scheerden we door berg en dal, langs door god vergeten dorpen en besneeuwde bergtoppen. De perfecte gelegenheid voor elk van de piloten om te wennen aan nieuw materiaal en vooral aan de noppenbanden die duidelijk meer input vragen om de motoren op het juiste pad te houden. Er waren weinig dingen die ons konden stoppen, maar ik noem er toch enkele: Een stel overijverige Spaanse flikken die per se ons rijbewijs wilden controleren op spellingsfouten. Een te korte zijpikkel aan de moto van Luc die al eens voor Laurel & Hardy toestanden zorgde bij het onzorgvuldig parkeren. De baggagerol van Hans bij sterke zijwind om de snelweg. De eeuwig actieve telefoon van Patrick. Nu is het uitkijken wat er gaat gebeuren met de gettten van Werner zodra er een paard in de buurt komt ...

Tot slot willen we ons ook collectief excuseren naar alle Nederlandse 65 plussers voor het storend motorgeluid bij het zoeken naar onze stek op de camping. Die lege kroket-uit-de-muur verpakkingen die we naar het hoofd kregen bij de vierde passage hoefden echter niet. Met dank aan Boy voor de duidelijke instructies.

O ja, de prijs van de dag gaat naar Hans die als eerste zijn GS (zonder valbeugels) even op zijn zijkant legde bij het nemen van een helling van 15 cm.

20130602-202438.jpg

20130602-202453.jpg

20130602-203956.jpg