IJsland Off Road - Dag 3: Met vallen en opstaan

Dag drie (op de FB pagina van Endurofun dag twee) was wat men in wielertermen een kuitenbijter zou noemen. Het begon met wat vals plat in de vorm van gravel wegen die stap voor stap ruwer werden. David vond dat blijkbaar allemaal maar niets en ging na een onverwachte rookstop van start met de branie van Bart Bronkaert toen hij nog mossels kookte. Resultaat: een ongewenste wheelie, KTM in de gracht, onbreekbare endorobakken met een gat erin en ductape om een gescheurde broek samen te houden. Maar met de 'cool' van David bleef alles in orde, gelukkig zat er geen whiskey in de dubbele wand van de bakken. De rest van de dag bleven de valpartijen voorbehouden voor ondergetekende, zand - of in dit geval vulkaanas - het is mijn ding nog niet helemaal. Gelukkig val je er zacht in.

De uitdagingen die we op onze weg vonden volgden elkaar in sneltempo op: zand dus, modder, losse gravel, stijle uitgespoelde paden met losse keien, rotspartijen en dat allemaal overgoten met een flinke hoeveelheid hemelwater. Het perfecte excuus om de natuurelementen te tarten en in open lucht in een warmwater bad te gaan zitten. En de weergoden toonden zich voor eventjes verslagen want de spaghetti bolognese à la facon Endurofun - lees 'vol verassingen' - kon verorberd worden onder een klein zonnetje.

Oh ja, vertelde ik al dat dit alles door ging in alweer fenomenale landschappen?

De Route:

IJsland Off Road - Dag 2: Even inrijden

Navigatie in IJsland zou eenvoudig moeten zijn, er liggen namelijk nauwelijks wegen. De juiste container met onze motoren vinden in de haven van Reykjavik bleek dan net weer iets moeilijker. De taxichauffeur zijn irritatie steeg zienderogen samen met zijn taximeter, tot onze grote gids eindelijk het juiste straatje had gevonden. Vreemd volkje toch die eilandbewoners.

Na het ompakken van de bagage, de obligate last minute reparaties en nog even tanken en kon de eerste inlooprit van start. Geheel in IJslandse traditie zetten we koers richting Noord in de stromende regen. Maar een uurtje later werden we al helemaal betoverd door het landschap, je verwacht elk moment een cycloop achter de volgende tafelberg zien vandaan komen of een hobbit die zit te vissen bij een riviertje. Het offroad gebeuren was een inlopertje, pistes met wat rotsen en plassen maar niets wat meer techniek vereist dan blijven zitten en genieten. Niet te snel rijden en wat rondkijken en plots zie je een gigantische gletscher verschijnen aan de horizon. Dan begin je te zien hoe dit onafgewerkt land is ontstaan, gigantische natuurkrachten die de grootste door de mens gemaakte machines doen krimpen tot vlooien.

Nog zo'n bevreemdend schouwspel is de Hraunfossar, het water van een stevige bergrivier zoekt zijn weg door de lava lagen en stort vervolgens over een kilometer breed terug in de rivier. Voldoende interessant om er een parking bij aan te leggen en er vier studenten met een enquete op af te sturen. Over een paar jaar betaal je hier dus waarschijnlijk een paar honderd krone toegangsgeld.

20140713-071245-25965478.jpg

20140713-071245-25965478.jpg

Met de avond kwam ook de zon en konden we voor het eerst onze tenten opslaan zonder nog natter te worden. De BBQ van Chef Stef smaakte heerlijk, de losgelaten jongeren op de camping zongen tot diep in de nacht die nooit donker werd.

De Route:

IJsland Off Road - Dag 1: The fine art of slow travel

Reizen met de motor is zo fijn omdat het een paar dimensies toevoegt aan 'The fine art of slow travel' (Lees: 'The Idle Traveller').  Je kan vanop de motor landschappen, landen en steden aan je voorbij zien glijden en zachtjesaan van de eene ervaring in de andere glijden. Dat kan ook in de auto of de trein, maar de motorrijder voelt de wind (en de regen), ruikt de natuur (en diesel op de weg) en kan gemakkelijk overal stoppen. Slow travellen op z'n best doe je dus op de motor. In de aanloop etappe van deze IJsland expeditie werd ons echter niet veel van dat plezier gegund. File op de ring van Antwerpen, wachten en wachten op Schiphol, een vliegende sigaar in, donkere busrit over een soort maanlandschap ... en hopen dat de motoren veilig aangekomen zijn in de haven. Maar zo'n paar uur verveling is natuurlijk ideaal om de medereizigers te leren kennen.

Hoewel je natuurlijk nooit te snel mensen mag vastpinnen zijn er al direct een paar trends zichtbaar: Ieder heeft zijn verslaving: De één rookt als een geysir, de ander drinkt als een walvis en nog anderen doen hun ogen 's morgens niet open zonder een kop koffie gedronken te hebben. Er zijn luide figuren die altijd wel een sappig verhaal of hilarische uitspraak klaar hebben, en er zijn stille figuren die observeren en bedenken. Beide zijn nodig voor een goede sfeermix. Iedereen heeft zo'n beetje last van het 'heb ik wel alles mee' syndroom, sommigen terecht (oeps, import papieren niet mee), anderen hebben het goed geregeld en nog anderen hadden liever nog een remorque mee getrokken. Benieuwd wat deze mix gaat geven eens we vertrokken zijn.

Dag 3: Westwaards richt Oostkantons

Net zoals het een tijd duurt om in het hart van de stad te komen, zo ben je ook wel even onderweg eer je terug in het open veld bent. De route neemt ons Zuid-Westwaards in de richting van het Eifel natuurpark. Over de Rijnvlakte langs provinciale wegen komen we goed vooruit en genieten tegelijk van de wijdse omgeving. En even plots als op de heenweg gaat het landschap weer over in het heuvelachtige Eifel. Zin in een kop koffie? Stop dan zeker in het historische centrum van Nideggen.We karren vrolijk verder richting Hoge Venen en Oostkantons en voor je het weet zien de dorpen en straten er weer helemaal Belgisch uit. Even langs in de lokale supermarkt en we hebben alles voor een picnic. Het vinden van een picnic plekje verloopt iets minder vlot en na we omzwervingen langs de Vesder en voorbij de enduro terreinen van Bilstain poten we ons neer op een schaduwrijk pleintje bij de kerk van Thimister-Clermont. Geen zin om te klooien met een Zwitsers mes? Dan kan je op datzelfde pleintje terecht in Le Fourquet waar ze een democratische dagschotel serveren (ook op terras). Wij sloten de toeristische rit hier af, de snelweg bracht ons terug op tijd naar huis voor het avondeten. Wie meer tijd heeft kan van hieruit verder met een rit door zowel de Belgische Ardennen als het Haspenhouwse land van fruit en andere boomgaarden.

Interessante links:

Dag 2: Op zoek naar de bron van de Sieg

De Bron van de Sieg

De Bron van de Sieg

De Sieg is in deze buurt nog slechts een uit de kluiten gewassen beek, maar omdat ze gisteren de bron was van veel motor plezier verdient ook de Sieg een vermelding in onze bronnen special.  Op zoek dus naar de bron van de Sieg. Wikipedia vertelt ons dat we de oorsprong van deze rivier moeten gaan zoeken in het dorpje Walpersdorf  Zoals de meeste rivieren komt ook de Sieg niet zo maar opborrelen op een dorpsplein. We zullen het wat verder moeten gaan zoeken in de ietwat hoger gelegen bossen waar tal van bronnen ontspringen. Ondanks de coördinaten die we op het internet vonden, vraagt het toch nog wat speurwerk om het juiste pad te vinden. Daarbij leren we dat de bossen hier doorkruist worden met tal van onverharde weggetjes die, voor zover we konden vaststellen, helemaal legaal verkend kunnen worden. Trail rijders met een dagje extra kunnen hier gerust de baggage in het hotel laten en met een goede kaart de bossen gaan verkennen. Hou het wel een beetje rustig en beschaafd, dan kan je misschien, net als wij, een reetje door het bos zien huppelen. Een gelijkaardig pad brengt ons uiteindelijk tot de (of een) bron van de Sieg. Zo'n anderhalve kilometer bosweg, gemakkelijk bereidbaar met een zwaarbeladen BMW GS (twee personen met baggage), dus doenbaar voor iedereen met voldoende grondspeling om een gemiddelde stoeprand op te rijden.

Na dit stukje light-off-road avontuur cruisen we door het Rothaargebirge langs alweer de mooiste en leukste motorwegen. Hoe verder Oostwaards je gaat, hoe minder verkeer je tegenkomt. De route neemt ons vervolgens terug in Noord-Westelijke richting door nog meer bergachtig gebied, een beetje de Ardennen in het groot. Verderop komen we twee keer langs hoogelegen uitkijkpunten, de perfecte plek om de mooie natuur te overschouwen en iets te drinken. Een idee dat blijkbaar veel motorrijders hebben want op een zonnige weekend dag staat de parkeerplaats hier steevast vol met tweewielers allerhande.

Voor de lunch kunnen we andermaal niet weerstaan aan de geneugden van een Gasthof (Gasthof Kramer, net voor Nuttmecke) met terras en een bord: 'Biker Wilkommen'. Genieten van de zon en wat verfrissing. De rest van de rit zal ons richting Keulen nemen. Ideaal voor wie de rit wil combineren met een kleine city trip. Keulen is een bruisende stad met tal van leuke eethuizen en terassen. Langs de Rijn vind je de oerduitse biergartens met serveuses in traditionele klederdracht, een kilometer naar het Westen bevinden zich de hippere tenten waar het jonge Duitse volkje zich bij ons bezoek op zondagavond vergaapte aan parade van luidruchtige supercars. Nadeel is wel dat je bij het aanrijden van de stad al zo'n 30 kilometer op voorhand op mooie maar tamelijk drukke wegen terechtkomt (met flitspalen), en dat is toch een contrast met de Hansje en Grietje bossen in het echte Bergisches Land.

Interessante links:

Dag 1: Van Hasselt tot Siegen

Bij het buitenkomen van het hotel blijkt het toch nog behoorlijk lentefris, maar de zon maakt zich al op om onze motorpakken op een aangename temperatuur te brengen. Ideaal motor weer dus, en al snel rollen we de ochtendzon tegemoed. De eerste etappe van de trip gaat gewoon snel en efficient Hasselt uit richting snelweg om het echte startpunt van de route in Aken te bereiken. De GPS instellen op de start van de route Aken-Siegen volstaat op je tot daar te brengen. Ben je op tijd in Aken (bvb om 10u) dan heb je nog de tijd voor een bezoekje aan de Dom dat is meteen de plek van waaruit we verder gaan rijden. In de autovrije straten rondom de Dom kan je ook terecht voor een kop koffie, al dan niet op een terrasje. Van hieruit vertrekt de route richting Zuid-Oost de stad uit en na een paar buitenwijken kom je meteen in het groen terecht. Langs de Noordelijke kant van de Eifel geniet je van de eerste bochtenseries, maar dat zal nog maar een voorsmaakje blijken van wat komen zal, we rijden rond Keulen langs de Zuidkant en dat betekent dat we door Bonn zullen passeren. Voor we de voormalige hoofdstad van West-Duitsland bereiken doorkruisen we echter eerst de Rijnvlakte. Deze machtige rivier heeft ervoor gezorgd dat het Eifel gebergte abrupt overgaat in een vlakte vol velden. Je voelt je eventjes ergens in centraal Frankrijk. Honger? Dan is Traditionshaus Zur Linde in Swisttal een aanrader, als je van traditioneel Duitse keuken houdt natuurlijk.

De passage door Bonn is niet toevallig gekozen, dit is namelijk ook de stad waar de rivier de Sieg uitmondt in de Rijn, en die rivier zal ons voor de rest van de dag vergezellen richting ... Siegen. Eerst moeten we echter de stad uit, de buitenwijken lijken eindeloos uit te lopen, tot we links afslaan, door een wijkje rijden en vervolgens de natuur induiken met twee haarspeldbochten. De bijrijdster van dienst kant ophouden met de studie van de lelijke Duitse architectuur, nu is de fun opnieuw aan de piloot. Vanaf hier gaat het langs de Sieg en over de flanken op en neer tot Siegen. Een volle namiddag stuurplezier met een stadje links en recht voor de afwisseling. Puur genieten!

Siegen mag dan al een tamelijk uit de kluiten gewassen Universiteitsstad zijn, veel valt er niet te beleven. We kozen dan ook voor een rustig Hotel net buiten de stad waar we getrakteerd werden met een overdosis asperges rechtstreeks van bij de boer on de streek.

Interessante links:

Het Bergisches Land, waar Teutonen thuis zijn

Dit is een moto tripje voor elke motard die ondertussen de Abdij van Maredsous blindelings kan vinden en de bochten rond La Roche persoonlijk bij naam kent. De motard ook die de grens al eens over stak naar het Eifel gebergte maar nu op zoek is naar een alternatief. Het Bergisches land is zo'n alternatief. Oostwaards rijdende voorbij Keulen kom je in een motor walhalla terecht waar plezante stuurweggetjes, haarspeldbochten en snelle zwiepers verbonden worden door heerlijk ruikende bossen en links en rechts een Gasthof om de inwendige mens te versterken. Ietsje verder weg dan de klassieke Ardennen trip maar ideaal voor een weekend met een of twee dagen extra. We vertrokken voor deze route vanuit Hasselt. Wie aan de ander kant van het land woont kan de avond tevoren vertrekken en in de stad van de smaak logeren, er zijn daar comfortabele tot luxueuze hotels bij de vleet die je graag ontvangen.

Alles artikels en routes van deze motor trip door het Bergisches Land vind je hier.

De glooiende heuvels van Toscane

Als je voor je volgende vakantie Italië heeft uitgekozen moet je zeker een nadenken over Toscane. Hier bevinden zich niet alleen de bijzondere Renaissancesteden Florence, Siena en Lucca, voor motorrijders is vooral het landschap van Toscane ideaal voor lange tochten. De streek telt vele honderden kilometers aan kronkelende wegen die  langs glooiende heuvels, eeuwenoude dorpjes en olijfboomgaarden voeren. De campings in Italië staan bekend om hun properheid en als je er één uitzoekt als uitvalsbasis kun je in een dag of tien een groot deel van de bezienswaardigheden bezoeken.

Motor huren

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om met de motor naar Italië te rijden. Dat is op zich al een fantastische tocht, die onder andere over de Dolomieten en langs het mooie Gardameer voert. Het kost alleen wel extra tijd, want als je gemiddeld vierhonderd kilometer per dag rijdt bent je al snel een dag of vier kwijt voordat je in Toscane bent. Gelukkig kun je ook op veel plaatsen motoren huren, bijvoorbeeld via www.motorbikerentitaly.com. Hier kan je kiezen uit onder andere BMW’s, Harley Davidson’s of een echte Italiaanse Ducati of Moto Guzzi.

Dagtochten

Vanuit bijvoorbeeld Florence maak je mooie dagtochten maken van rond de 200 kilometer. Dat lijkt weinig, maar er is zoveel te zien in Toscane, dat je ongetwijfeld veel stops zult willen maken. Florence zelf staat bekend om haar mooie Dom en het Palazzo Vecchio. Siena is één van de mooiste steden van Italië, die op het gebied van kunst en architectuur kan wedijveren met Florence. Het schelpvormige plein, Piazza del Campo, wordt geflankeerd door de Torre del Mangia en het oude stadhuis. Vanuit Florence kunt u gemakkelijk het betoverende Lucca en de beroemde toren van Pisa bezoeken. Voor de scooter liefhebbers ligt een tiental kilometer verder Pontedera waar de Vespa fabrieken staan, en je een bezoek kan brengen aan het Piaggio museum. Maak vooral ook een dagtocht langs de schitterende kust. In het bijzonder in het Nationale Park Cinque Terre vind jemooie wegen. Deze zijn weliswaar smal en stijl, maar ze bieden prachtige vergezichten van de Middellandse Zee en de rotsachtige kust.

Alea iacta est ... Pizza in Palermo

pipa_selfies

De reis naar Pontedera krijgt een verlengstuk, letterlijk en figuurlijk. Vanavond werd bij een aantal flessen Fendant gekozen om met 9 scooters en 9 mannen in 2014 te vetrekken in Pisa richting ... Palermo! De Tiber zal overgestoken worden met theatraal vertoon, Napels zullen we zien zonder te sterven en de ferry naar Sicilië zal ons naar het uiteinde van Italië brengen. De plannen zijn gesmeed, we wachten nu enkel op de raclette van Kurt. Pizza in Palermo zullen we eten!

Weekendje Den Haag

Den_Haag.jpg

Waarom eens niet een city trip dichtbij met de motor zaten we te denken, en hop wij op weg naar Den Haag.

Den Haag (of ’s-Gravenhage) is de zetel van de Nederlandse regering. Het is een prettige oude stad, met brede straten en een rustiger karakter dan het schreeuwerige Amsterdam of het bedrijvige Rotterdam. Vanuit Den Haag zou je wel een tripje naar één van deze steden kunnen maken, met de motor ben je er in respectievelijk een uur en een half uur. Maar Den Haag heeft genoeg te bieden om een weekend mee zoet te zijn. Vanaf Antwerpen rij je er in een uurtje naartoe en een hotel in Den Haag heb je snel en goedkoop op internet geboekt. Een hotel in de binnenstad met ruime parkeergelegenheid is een Hotel van Mercure.

Lindenbomen

Het voorname Lange Voorhout, beplant met lindebomen, is één van de mooiste straten van Den Haag. Hier bevindt zich het statige Hotel des Indes, op de hoek van de Denneweg, een leuk straatje met veel leuke barretjes en restaurants. Het middeleeuwse Binnenhof waar de Nederlandse regering zetelt is vrij toegankelijk voor voetgangers. In het midden staat een gotisch gebouw met de Ridderzaal, waar ieder jaar op de derde dag van september de troonrede wordt uitgesproken, waarin de plannen voor het komende jaar worden bekend gemaakt. Op deze dag, die Prinsjesdag wordt genoemd trekt de koninklijke stoet met de Gouden Koets door de stad, een ceremonie waar elk jaar zeer veel mensen op afkomen.

Groen en strand

In het Haagse Bos, tussen de Bezuidenhoutseweg en de Benoordehoutseweg ligt het koninklijk paleis Huis den Bosch, waar prinses Beatrix woont en waar haar zoon, koning Willem-Alexander binnenkort naar zal verhuizen. Het Zuiderpark is het toneel van het gratis popfestival Parkpop op de laatste zondag in juni. Het mooiste groen is in de duinen te vinden in de deelgemeente Scheveningen. Als de zon ook maar even schijnt gaan de Hagenezen een frisse neus halen op het strand. Hier rijdt je met de motor zo naartoe, langs de file waarin automobilisten vast zitten. Stal de motor in de parkeergarage naast het Kurhaus, of in die op de hoek van de Zwolsestraat en de Gevers Deynootweg. Ook vlakvoor het Zwarte Pad bevindt zich een ruime bewaakte parkeerplaats.

Het Westland en Indisch eten

In de stad moet je zeker door de Indische buurt rijden, met veel mooie huizen en ambassades. Vlakbij ligt ook het Vredespaleis. Een andere leuke tocht is door het Westland, een gebied met veel glastuinbouw en leuke kleine wegen. De route van begint en eindigt in Scheveningen en gaat via Loosduinen en Wateringen richting Maassluis. Vervolgens rijd je door de polder richting Hoek van Holland en door de duinen terug naar Den Haag! Als de avond valt zullen jullie wel honger hebben. Het is alleen geschikt voor mensen die van scherp eten houden, maar wie in Den Haag is moet zeker een keer bij een Indonesisch restaurant eten. In deze stad zijn de beste Indonesische (of Indische, zoals ze in Den Haag zeggen) restaurants van Nederland te vinden. Deze zijn opgezet door mensen die na de Nederlandse koloniale overheersing naar Den Haag emigreerden.

Heb je nog wat tijd over, check dan ook een onze motor en scooter route door het groene hart van Nederland.

Motor Reisverhalen

20120606-150856.jpg

Bij een reisverhaal horen niet altijd routes, maar dat maakt ze daarom niet minder smakelijk om te lezen. Vooral als er een verslaggever met scherpe pen en blinkende iPad op de motor zit. Daarom verzamelen we hier op mototravel.be voortaan ook motor reisverslagen die het lezen waard zijn. Hieronder alvast twee reizen die ondergetekende ondernam in de voorbije twee jaar:

1. Viaggio a Pontedera, naar Italië met de scooter

In het voorjaar van 2012 trokken 9 mannen met hun scooters (8 Vespa's en 1 Heinkel) van Oudenaarde naar Pontedera in Italië waar de Vespa gemaakt wordt. Het werd een plezante tocht van camping naar camping, met zon en regen, plezant picnics (waarvan ééntje met kaasfondue in de sneeuw op de top van de Sint Bernard pas). Lees de avonturen van deze scooter liefhebbers hier.

2. De GS Wild Boys in de Pyreneeën

De lente van 2013 was dan weer de gelegenheid om de limieten van een BMW 1200 GS Adventure af te tasten in de Spaanse Pyreneeën. Hoewel, het waren eerder de limieten van de rijders die verkend werden. Opnieuw een boeiend verslag van een paar venten in de buurt van een midlife crisis die zich rot amuseerden en als vrienden terug kwamen. Hier vind je de exploten van de GS Wild Boys in de Pyreneeën.

Met de juiste banden op reis

Rechten voorbehouden aan: el otro jubilo Motorreizen zijn heerlijk in alle seizoenen, maar toch zijn er enkele dingen waar best rekening met gehouden moet worden om uw veiligheid te garanderen. Net als bij wagens heeft een motor bij winterse omstandigheden bijvoorbeeld nut van winterbanden voor een betere grip op het wegdek. Meer zelfs, om een veilige rit met uw tweewieler te waarborgen, zijn winterbanden een noodzaak om het bochtenwerk op onbekende wegen tot een goed einde te brengen. Het omgekeerde is ook waar: de zomer tegemoetgaan met winterbanden is een even slecht idee.

Niet alleen is er een groot verschil tussen autobanden en motorbanden, maar ook tussen motorbanden onderling. Denk maar aan banden voor motorcross, lange afstandsreizen en scooterbanden, die elk andere behoeften hebben. Het is belangrijk om bij het kiezen van de juiste banden in gedachten te houden wat u met uw motor wilt doen. Afhankelijk daarvan kiest u een band. Voor een overzicht en meer uitleg van de verschillende merken en types motorbanden, ga naar: http://www.tirendo.be/motor/banden/

“Enkele zaken waar u bij het aankopen van nieuwe banden, of dit nu zomerbanden of winterbanden zijn, best rekening met houdt, zijn het profiel en de hoeveelheid silicum in de rubbersamenstelling van de banden” stelt Dietmar Töpfer, bandenexpert bij tirendo.be. “Het profiel van winterbanden heeft zo bijvoorbeeld meer kleinere groeven om water en sneeuw sneller af te voeren en aquaplaning te voorkomen.”

Een ander belangrijk kenmerk van winterbanden, volgens Dietmar Töpfer, is een verhoogd silicumgehalte in de rubbersamenstelling, waardoor de band bij winterse temperaturen soepel blijft. Dit verhoogt de grip bij oneffenheden in het wegdek en zorgt ervoor dat de banden minder hard slijten. Banden moeten verder eenzelfde slijtage hebben. Het is niet aangewezen om een nagelnieuwe band met een zo goed als afgesleten band te combineren. Eenzelfde loopvlak bovendien is een must!

Met de juiste banden is het hele jaar door veilig op reis gaan met de motor geen enkel probleem meer. Dus stel uw veiligheid voorop en selecteer banden die uw rijcomfort zullen vergroten. Dietmar Töpfer is al meer dan 30 jaren actief in het bandensector. Tegenwoordig is hij actief bij tirendo.be, een online bandenwebsite, waar hij klanten met raad en daad bijstaat in hun zoektocht naar de perfecte band.

Tirendo.be 3

Rechten voorbehouden aan: Sergio Morchon

Motorvakantie Zuid-Engeland

arundel-castle.jpg

Zuid-Engeland is gezegend met prachtige groene en heuvelachtige landschappen. Deze kun je met de motor prima ontdekken: het land is bezaaid met goed onderhouden smalle plattelandswegen waar het vrijwel nooit echt druk is. Je komt langs prachtige plattelandsdorpjes, het mysterieuze Stonehenge en middeleeuwse kastelen.

Romeinse villa’s

Pak in Duinkerke de ferry naar Dover. De tocht duurt nog geen twee uur. Ga nog niet gelijk het binnenland in, voor de mooiste reiservaringen rijd je de eerste dag over de hoge krijtrotsen langs oude badplaatsen als Hastings, Bexhill en Eastbourne. Hierna kan je door het mooie landschap van de South Downs rijden en het fraaie Arundel Castle bekijken. In de buurt liggen ook oude Romeinse villa’s en de ruïne van Cowdray Mansion uit de Tudor-periode.

arundel-castle

Stonehenge en de graafschappen Devon en Somerset

Het ruim 5.000 jaar oude Stonehenge ligt midden in een dunbevolkt landelijk gebied. Het graafschap Dorset is bijzonder mooi, met veel eeuwenoude boerderijen en landhuizen. Pas wel op voor loslopend vee. Devon en Somerset zijn graafschappen met fraaie wegen door dichte bossen en oeroude weilanden die met hagen en stenen wallen zijn omheind.

Sussex en Kent

Sussex is een landelijk gebied, vol met typische boerendorpjes en markten. Neem wel de plattelandsweggetjes, vanaf de rondweg mis je veel van het spectaculaire groene landschap. Winchester is een oude historische stad met een prachtige kathedraal. Een prima plek om even af te stappen, door het oude centrum te lopen, de kathedraal te bezoeken en voordat je weer op de motor stapt te lunchen in een van de karakteristieke pubs. Als je de vakantiebeoordelingen van andere reizigers moet geloven is Kent het mooiste gebied van Groot-Brittannië. Het wordt ook wel de tuin van Engeland genoemd. Een groot deel van Kent ligt op de kalkrug van de North Downs, die helemaal uitloopt tot Dover.

Een volledige reisroute met de motor door Zuid Engeland vind je hier.

10 iPhone apps voor motorrijders

Vertrek je straks op vakantie met de motor en beschik je over een iPhone? Dan zijn dit een aantal apps de motortrip aangenamer kunnen maken.Apps for bikers - motorrijden

1. Motorcycle Builder 3D

In de categorie games een leuk stukje tijdverblijf. Met deze app kan je je eigen motor samenstellen. Motor, wielen, zadel, tank, etc. Je plakt tesamen zoals je dat zelf wil. Puzzelen voor motorrijders dus. Gratis Klik hier: Motorcycle Builder 3D Free - Design and Drive - Ocean Red, LLC

2. Unreal trial

Een handigheidsspelletje waar je als trial rijder gas en gewichtsverdeling correct moet doseren en verdelen om het parcours door te komen. Gratis testversie - € 0,79 voor de volledige versie Klik hier: Unreal Trial - Mikhail Mulyar

3. Moto Chaser

Een tamelijk verslavend race spelletje in een grappige retro look. Gas en gaaaaaaaan op dat parcours! € 0,79 Klik hier: Motorcycle Bike Race Fire Chase Game - Pro Top Racing Edition - RoboNacho Systems, LLC

4. Motorcycle Engines

Gek van de sound van je Harley? Met motorcycle engines kan je naar de stevige brul of jankende schreeuw van je favoriete motor luisteren. De betalende versie bevat zo maar even 103 motoren, de gratis versie (Lite) is beperkt to 4 merken. Op dit moment is ook de volledige versie gratis, haast je dus. Klik hier: Motorcycle Engines - ARE Apps Ltd

5. Rev Lite

Eentje voor de circuit rijders. Deze app is eigenlijk voor auto racers bedoeld omdat je met je iPhone op het dashboard ook meteen een pak extra informatie krijgt over je motor. Maar het werkt ook voor motorrijders, vooral de lap timers is top. Je start de timer, steekt de iPhone in je binnenzak en trekt het circuit op. Door de GPS te gebruiken weet de applicatie wanneer je een rondje hebt afgewerkt en zo kan je achteraf je timings bekijken maar ook versnelling, afremmen en de zijwaardse krachten in de bocht. Wel opletten voor de batterij, na 50 minuten was mijn iPhone4 bijna plat. Gratis voor de lite versie Klik hier: Rev Lite - DevToaster

6. SizeMe

Op zoek naar een moer of bout, en geen schuifmaat bij de hand? Geen probleem met size me, je digitale precisie meter.

7. Air BnB

Nog snel een leuke slaapplek zoeken onderweg is kinderspel met deze BnB zoeker. Het is eigenlijk meer dan een klassieke zoekmachine want de B&B uitbaters kunnen zelf hun plekje toevoegen via de website. Een Amerikaans initiatief maar met behoorlijk wat slaapgelegenheden in Europa ook. Gratis Klik hier: Airbnb - Airbnb, Inc.

8. Best Biking Roads

Net zoals er veel websites zijn waar je routes kan bekijken is dit een app die toegang geeft tot leuke routes rondom de plek waar je op dat moment bent, of op een zelfgekozen bestemming. Leuk idee maar voor € 2,99 zou ik toch wat meer kwaliteit verwachten. Klik hier: Best Biking Roads - Static Motion

9. Waar's m'n tent?

Het zouden geen Nederlanders zijn die een app te ontwikkelen die ervoor zorgt dat u moeiteloos uw tent terugvindt, eens u na het opzetten de locaties opslaat. De ideale app voor motards die met een stuk in hun kraag hun camouflage tentjes moeten terugvinden op een onmetelijk uitgestrekte camping. gratis. Klik hier: Waar's m'n tent? ("Where's my tent?") - Ostempa Software

10.  The Weather Channel

Motorrijden in de regen is nooit plezant, maar je wil ook niet zitten smelten in je zwart lederen pak bij 35 graden. Deze gratis app biedt niet alleen een handig overzicht, maar heeft ook een aantal handige features, zoals een waarschuwing wanneer u regen kunt verwachten. Klik hier: The Weather Channel - The Weather Channel Interactive

Motorvakantie in Tsjechie

tsjechie.jpg

Dat Europa een heerlijk werelddeel is om doorheen te rijden op de motor, weten wij natuurlijk al langer. De favorieten plekken blijven toch de Franse en Spaanse landschappen. Voor de mensen die hier al vaker doorheen gereden hebben, zijn er gelukkig nog veel meer plekken in Europa die je kunt ontdekken op de motor.

Tsjechië Het is misschien niet de eerste land waar je aan denkt, maar Tsjechië beschikt over prachtige natuur en prachtige landschappen. Je kunt een goedkoop vliegticket naar Praag boeken en daar een motor huren. Uiteraard kun je ook de reis per motor naar Tsjechië maken, afhankelijk van hoe lang je de vakantie wilt maken. Zo is Praag een prachtige stad om te ontdekken en het eten is er relatief goedkoop. Motorrijders zijn vooral fan van de omgeving. Er is prachtige natuur en er zijn verschillende berggebieden rondom Praag waar je doorheen kunt rijden.

Zo heb je op ongeveer 100 kilometer te noordoosten van Praag het Bohemian Paradise. Dit park staat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO en beschikt over een prachtige omgeving, historische monumenten, kastelen, landhuizen en typisch Tsjechische architectuur. Een schitterende route om te rijden is van Turnov naar Jicín.

http://www.flickr.com/photos/24000399@N03/5175375963/in/photolist-8Tk9Y4

Motorvakantie in Tsjechie

In Tsjechië zijn ook diverse motorcampings te vinden. Vooral in het noorden vindt je veel motorcampings en hotels. Ook van Nederlandstalige uitbaters. Wel is het aan te raden om van te voren goed uit te stippelen naar welke campings je wilt gaan. Zeker in het hoogseizoen wil het nog wel eens voorkomen dat een camping vol staat. Wanneer je van motorhotel naar motorhotel wilt gaan kan je de kampeerspullen zelfs helemaal thuis laten.

Een leuke camping is camping Papillon. Deze camping ligt centraal in het noorden van Tsjechie en kan daarom perfect als uitvalsbasis gebruikt worden voor diverse tochten. Maar ook zit je vanaf de camping zo in Polen of Duitsland.

Touren door Nederland; dichtbij maar toch verrassend

Utrechtse-heuvelrugOm een mooie tourtocht te maken hoeven we niet altijd af te reizen naar verre bestemmingen. Ook dichtbij huis zijn nog genoeg mooie routes om te rijden. Alleen Nederland al heeft verschillende mooie routes om te ontdekken. Hier volgen enkele suggesties.

Utrechtse Heuvelrug

In de provincie Utrecht strekt zich het licht heuvelachtige landschap van Utrechtse Heuvelrug uit. Deze route voert langs prachtige oude plaatsen als Amerongen, Doorn, Houten en Zeist. Daarnaast is dit gebied het op één na grootste bosgebied van Nederland. Alleen de Veluwe heeft een grotere oppervlakte. De combinatie van veel bossen met mooie authentieke plaatsen maakt deze route meer dan de moeite waard!

Het Lauwersmeer, Groningen

lauwersmeerHet noorden van Nederland is misschien niet de eerste plek waar je aan denkt bij het plannen van je volgende tourtocht. Toch is deze streek zeker een mooie plek om doorheen te rijden. Helemaal in het noorden van Nederland, tussen Friesland en Groningen ligt het Lauwersmeer. Een mooie route om hier te rijden is van Groningen richting Dokkum. Vanuit daar kan via het Lauwersmeer en de kust aan de Waddenzee terug worden gereden richting Groningen. Onderweg voert de route langs verschillende kleine Friese en Groningse dorpen die perfect zijn voor een tussenstop. Als je een hotel boekt in Groningen kan je daarna nog een dag uittrekken om deze stad te verkennen.

Schouwen-Duiveland en Walcheren

Deze route begint op de Brouwersdam in Zeeland en voert via de Deltawerken, Veere en Vlissingen naar Goes en de Zeelandbrug. Genoeg hoogtepunten dus waar onderweg even gestopt kan worden. Naast de net opgesomde hoogtepunten zijn er ook een hoop Zeeuwse stadjes te zien in de meest waterrijke provincie van Nederland. Trek genoeg tijd uit voor deze route want er is genoeg te zien!

En dan is er natuurlijk nog de motorroute door het groene hart van Nederland die we eerder al publiceerden.

Motorrijden door de Dolomieten

Dolomite Pass

Italië: het land van de pasta’s en de prachtige landschappen met als hoogtepunt de Dolomieten. Dit is een van de meest geliefde gebieden voor motorrijders. De ene na de andere bocht, testen jouw skills als bestuurder. Daarbij rijd je in een prachtige omgeving met rode rotsen en ongerepte natuur. Helemaal in de onbewoonde wereld ben je niet, want dit prachtige gebied trekt meer motorrijders aan. Het is dus ook een goede plek om kennis te maken met andere motorliefhebbers.

Kamperen of in een hotel Het fijne van een motorvakantie is dat je ontzettend mobiel bent. In Italië zijn verschillende vakantiehuizen voor motorrijders te vinden en zeker in de dolomieten vind je veel motorhotels. Toch is het ook leuk om een te kiezen voor een camping weekend. Een tent en wat spullen nemen niet veel plek in en het maakt je extra mobiel.

Italie is niet voor niets het kampeer land bij uitstek. Van idyllische bosdelen, tot  campings waar menig resort eigenaar jaloers van wordt, neem bijvoorbeeld het Union Lido.

De beste routes De beste route is natuurlijk voor iedereen anders. Dat is het grote voordeel van overnachten in een motorhotel. Daar kom je anderen tegen waarmee je kennis kunt delen over het gebied. Vanuit Molveno kun je verschillende kanten op. Je kunt bijvoorbeeld een prachtige rit naar het Gardameer maken of een van de bekende Dolomieten passen volgen zoals de Passo Sttelvio, Passo Gavia of de Mendelpass.

Zeker wanneer je in een motorhotel verblijft, kun je daar verschillende motorroutes krijgen. Tevens zijn er ook apps te downloaden die je geweldige motorroutes kunnen geven (denk bij het gebruik van mobiel wel internet wel aan je roaming kosten, niet dat je een maand later wordt verrast met een rekening). Best Biking Roads is een van die apps (Android) waar nog steeds nieuwe routes aan toe worden gevoegd.

Dag 8: Het water is veel te diep

Wie dacht dat de laatste dag in Spanje een doordeweeks gebeuren zou zijn, die heeft niet begrepen welk een explosieve cocktail Endurofun en de Wild Boys vormen. Neem nu het eenvoudig pellen van een gekookt ei. Yves ontwikkelde daarvoor een speciale hoge-druk techniek die je eitje feilloos gepeld en in no time op je bord laat belanden. We zijn er zeker van dat het ei in kwestie zich niet over de ontbijttafel zou verspreid hebben als het harder gekookt was. Het mag duidelijk zijn, met deze club is ambiance verzekerd. Doe er nog wat joy riding met een golf karretje bij en je begrijpt waarom Anna van de camping ons verzekerd heeft dat "Wild Boys" een perfecte naam is. Maar er zou ook gereden worden op de laatste dag van de reis, en hoe! Als muilezels trokken we de bergpaden omhoog met het zweet tussen de benen en het hoofd in de wolken. Het einddoel was een spookdorp hoog in de bergen. Daar konden we de heer danken voor de voorspoedige reis in de vervallen kerk, onze zonden opbiechten en tegelijk bidden voor een spoedig herstel voor Boy die ondertussen verzorgd werd in een ziekenhuis in zijn thuishaven. De lokale hippies in het verlaten dorp keken wel even op van zo veel drukte. Van daaruit ging het alweer verder tegen een rustig - nu geen accidenten meer doen - tempo door de bergen rondom Camping Isabena.

Isabena is trouwens de naam van de rivier die hier door de streek stroomt, en gezien een off-road avontuur er geen is als er geen rivier doorwading bij is besloot gids Bart daar als afsluiter werk van te maken. Maar zoals Willy Somers het al zong: "Het water is veel te diep", vooral als je beentjes korter zijn dan de vorkpoten van je KTM. En daar ging Bart het water in, wat dan weer een open doel was voor Werner die dan wel geen langere benen heeft maar wel een motor met nauwelijks vorkpoten. En hop daar dook de senior van de groep met zijn brommerken het sop in om vlotjes naar de overkant te spartelen. Er is maar 1 conclusie: Werner is een held! klik hier voor de links naar de video

Hiermee kwam de reis tot een einde (althans het deel op twee wielen), tijd voor een zwemken, motoren vastsjorren, pintje drinken en veel napraten over de trip en over het leven. Het is verbazingwekkend hoeveel levenswijsheid er uit zo'n bende overjaarse pubers komt als je er maar genoeg bier in giet. Wie meer details wil moeten we teleurstellen want what happens in de Pyreneeen stays in de Pyreneeen.

Morgen gaat elk terug zijn eigen weg, platreden of nieuwe paden maar allemaal een ervaring rijker. Tot binnenkort vrienden.

20130607-203409.jpg

20130607-203430.jpg

20130607-203445.jpg

20130607-203452.jpg

20130607-203504.jpg

20130607-203530.jpg